David Richards, die in de jaren '90 en '00 teambaas was bij respectievelijk Benetton en BAR-Honda, waarvan hij het laatstgenoemde team in 2004 naar een prachtige tweede plaats in het kampioenschap leidde, is op zijn zachtst gezegd niet te spreken over de manier waarop de motorsport en in het algemeen de Formule 1 omgaat met technologische innovaties. In 2014 begon het hybride Formule 1-tijdperk en introduceerde de koningsklasse van de autosport een baanbrekende hypermoderne turbo-hybride motor, die uiterst efficiënt waren en nog steeds zijn. Volgens Richards sprong toenmalig F1-baas Bernie Ecclestone daar compleet verkeerd mee om. "De destijds nieuwe motoren waren een prachtig staaltje engineering van de bovenste plank." "Maar wat deed Ecclestone? Hij klaagde hardop over het gebrek aan geluid van de motoren en gaf alleen maar commentaar. Niemand van de Formule 1 leek trots te zijn en te pronken met het feit dat de technologie achter de motoren geweldig was. Dat was echt onvoorstelbaar dom, de Formule 1 heeft zich op die manier echt in eigen voet geschoten", zo klinkt de Brit kritisch tegenover Autosport.com . Dat moet verleden tijd zijn, vindt hij: "Binnen de motorsportwereld verontschuldigen we ons te vaak aan het publiek en focussen we ons te veel op entertainment. We verontschuldigen ons voor het rijden in cirkels en het verbranden van fossiele brandstoffen, terwijl er ook heel veel positieve aspecten aan de sport zitten." "Al jarenlang is motorsport namelijk een pionier als het aankomt op technologische ontwikkelingen, maar we zijn met zijn allen in de val gelopen, de val van entertainment. Het draait tegenwoordig niet meer om technologie en dat moet anders. We moeten laten zien dat we pioniers zijn als het aankomt op technologie en laten zien waartoe motorsport in staat is", aldus Richards op de Autosport International conferentie.
Meest gelezen