Als je je volledig openstelt voor wat er achter die twee topteams gebeurt, is er een heleboel meer om van te genieten. De strijd om de positie best of the rest is zeker zo spannend en bestaat uit heel veel meer kandidaten. Alpines technisch directeur Marcin Budkowski wist het onlangs treffend te verwoorden: "Het middenveld bestaat niet meer, het is eigenlijk gewoon 'een veld'." Vorig jaar al was de strijd om de derde plaats ongemeen spannend. Racing Point, Renault (toen nog) en McLaren dongen tot en met de laatste race mee naar P3, die uiteindelijk naar McLaren ging. Het lijkt erop dat er dit jaar eerder méér kandidaten zijn voor die positie dan minder. Dan zit hem vooral in de stappen die de Italiaanse Formule 1-teams hebben gemaakt, Ferrari en AlphaTauri. Het jaar kan voor Ferrari nauwelijks slechter gaan dan vorig jaar en de tekenen vanuit de wintertest wijzen dan ook op een sterker Scuderia in 2021. Hoeveel sterker? Dat is de vraag, maar zo zwak als het vorig jaar was, wist het af en toe toch een podiumplaats mee te pikken. Met de top line-up Charles Leclerc/Carlos Sainz kan dat ook dit jaar zomaar eens gaan lukken. Ondertussen wordt van AlphaTauri gezegd dat dat team de grootste verrassing kan worden. Dat team heeft alles dat goed was aan de Red Bull RB16 van vorig jaar overgenomen en voor alles waar men bedenkingen over had bedankt. Het resultaat is een sterk pakket met bovendien dezelfde goede motor die ook in de RB16B ligt. AlphaTauri is een team om rekening mee te houden. Grootste twee vraagtekens zijn misschien wel McLaren en Alfa Romeo. In het eerste geval is de vraag namelijk of McLaren misschien niet voor het traditionele middenveld uit gaat rijden. De upgrade van Renault- naar Mercedes-motoren lijkt het team geen windeieren te leggen en men sluit niet uit dat dat team tussen Red Bull & Mercedes en de rest van het veld in gaat zwemmen. Datzelfde vraagteken kan ook geplaatst worden bij Alfa Romeo. Zwemt het tussen 'middenveld' en de achterblijvers in, of kan het aanhaken bij de mannen daarvoor? Na de wintertest is niet iedereen het daar over eens. Maar als McLaren en Alfa Romeo daadwerkelijk tot het brede middenveld behoren, spreek je dus over een strijd tussen zes teams en liefst twaalf coureurs, precies wat je wil zien! Natuurlijk, het gaat dan niet om overwinningen en al helemaal niet om wereldtitels, maar als het voor actie op de baan zorgt, maakt de kleur van de auto's dan echt nog iets uit?
Meest gelezen