Het Formule 1-seizoen is nu echt op gang en tot aan deze donderdag wisten we eigenlijk nog niets zeker over de nieuwe Red Bull-bolide van Max Verstappen en Sergio Perez. Het team deed zeer geheimzinnig over de RB19, nadat we tijdens de launch de oude RB18 zagen en nadat de shakedown achter gesloten deuren werd afgewerkt. Op donderdagochtend was het eindelijk zo ver en zagen we de eerste beelden van de nieuwe Red Bull. De auto van Milton Keynes is zoals verwacht een evolutie van de RB18, maar stiekem ook een verkapte revolutie met wat opvallende wijzigingen. De details van deze revolutie zijn terug te zien in verschillende elementen van de wagen waarmee Verstappen tijdens de eerste testdag zonder problemen een bijzonder aantal van 157 ronden reed.
Slim inspelen op nieuwe regel
Wat ons meteen in het oog sprong, was niet per se de opvallende toename van de ruimte tussen de sidepods en de vloer ten opzichte van de RB18 van vorig jaar. Wel was het bijzonder om te zien hoe Adrian Newey en zijn technische team de nieuwe regels voor 2023 hebben geïnterpreteerd. Nadat de auto's (maar die van Red Bull eigenlijk niet) vorig jaar veel last hadden van porpoising, moeten de auto's in 2023 15 millimeter hoger liggen en ook moest de keel van de diffuser met 10 millimeter worden verhoogd. De regel omtrent de diffuser is op een interessante wijze geïnterpreteerd door Newey.
Uitstulping
Dat zien we door een duidelijke aanwijzing, namelijk door de uitstulping op de bovenkant van de vloer, die we aan de achterkant over de lengte zien. Op de foto hieronder hebben we deze voor je omcirkeld. In detail geeft deze uitstulping aan hoe ver de keel van de diffuser (oftewel daar waar de vloer overgaat in de diffuser) naar voren is opgeschoven ten opzichte van de RB18 van vorig jaar. Op die manier heeft Newey automatisch voldaan aan de nieuwe reglementen omtrent de verhoging van de diffuserkeel. Daaruit voortvloeiend zullen ook de luchtstromen die onder de auto gaan anders worden gemanaged dan vorig jaar het geval was, want anders zou deze wijziging niet mogelijk zijn. Tevens betekent het dat de aerodynamische balans van de RB19 anders is dan die van zijn voorganger.
Andere voorkant
Als we kijken naar de voorkant van de wagen, dan zien we eveneens veel wijzigingen. De voorkant is in feite volledig nieuw. Dit wordt zowel gekenmerkt door het, in tegenstelling tot vorig jaar, meer vierkante profiel van de neus, maar ook door de nieuwe bevestigingspunten van de voorvleugel aan de neus.
Sidepods
Kijkend naar de sidepods, dan zien we dat Red Bull de interne onderdelen beter heeft weten te verpakken. De koelingssystemen zijn kleiner geworden, waardoor het voor het team uit Milton Keynes mogelijk is geworden om de ruimte tussen de sidepods en de vloer groter te maken ten opzichte van vorig jaar. Om de bedrijfstemperatuur van de motor ondanks het kleinere koelsysteem onder controle te houden, zijn de 'kieuwen' onderaan de motorkap vergroot. Al met al een zeer verfijnde auto, waarbij Newey meer aandacht heeft besteed aan de inhoud dan aan het uiterlijk.
Meest gelezen