Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De gevolgen voor Verstappen en co. van de twee gemiste vrije trainingen

Op zaterdag zullen de Formule 1-coureurs de Nürburgring opgaan zonder dat ze weten wat ze kunnen verwachten. De gehele vrijdag viel namelijk in het water. Wat zijn eigenlijk de gevolgen van het missen van de eerste twee vrije trainingen voor de coureurs en hun teams?

Het was stil op de Nürburgring op vrijdag. Vanwege de dichte mist op en rond het Duitse circuit kon er niet worden gereden en ging er een dikke, vette streep door de twee vrijdagse trainingen. Daar waar Imola over drie weken eigenlijk voor het eerst het tweedaagse weekendformat zou moeten gaan testen, zo nam de Nürburgring deze vrijdag alvast een voorproefje. Het missen van de tweede vrije training zal enkele gevolgen met zich meebrengen voor de rest van het weekend. Gelukkig zullen er op zaterdag en zondag geen sessies meer worden afgelast vanwege de mist, want de FIA heeft al een noodplan klaar liggen mocht de mist weer verschijnen . Voor nu ziet het er niet uit dat dat op zaterdag zal gebeuren, maar op zondag kan het zomaar weer guur weer worden.

Nog geen data verzameld

Door het uitblijven van de eerste twee vrije trainingen wisten de Formule 1-teams nog geen kilobyte data te verzamelen op de Nürburgring. Natuurlijk zal er de afgelopen maanden meer dan eens in de simulator het een en ander zijn geprobeerd, maar het echte werk dataverzamelwerk vindt natuurlijk plaats op het circuit. Laat het toeval nou zo zijn dat de Formule 1-teams hier ook de afgelopen jaren niet zijn geweest. Sinds het begin van het hybride tijdperk werd er nog nooit gereden op de Nürburgring, dus ook historische data kan niet tot nauwelijks worden geraadpleegd. De bolides en ook de banden waren voor 2014 natuurlijk heel anders dan ze op dit moment zijn, dus daar kan weinig lering uit worden getrokken. Het feit dat de zondag er qua weer waarschijnlijk vergelijkbaar uit zal zien als de vrijdag, maakt het nog net wat zuurder voor de teams en de coureurs. Op zaterdag zijn de omstandigheden naar alle waarschijnlijkheid gunstiger dan op de beide andere dagen, maar dat betekent dat de data die er op zaterdag tijdens de derde en laatste vrije training zal worden verzameld, minder representatief zal zijn voor de race.

Ook geen data over updates

Als teams met nieuwe updates afreizen naar een Grand Prix, dan worden deze vaak getest op vrijdag. Dan draait het erom of de data overeen komt met de data die het team in de windtunnel heeft gespot. Werken de updates zoals het team verwachtte? Zo ja, dan kan de keuze worden gemaakt of er ook de rest van het raceweekend met die onderdelen zal worden gereden. Doordat de vrijdag in het water is gevallen en de teams op zaterdag slechts zestig minuten aan vrije training hebben, zullen de updates waarvan de teams nog niet zeker weten of ze naar behoren werken weer terug de doos ingaan. Zowel McLaren als Williams gaven vrijdagavond aan dat de nieuwe updates die ze mee hadden genomen om te testen op de Nürburgring niet op de auto zullen zitten gedurende de rest van het weekend. Pas in Portimao zullen deze nieuwe onderdelen tijdens de vrijdagse trainingen de revue passeren, omdat de derde training niet geschikt is voor het uittesten van de onderdelen.

Meer banden en minder belasting voor de motor

Het enige enigszins positieve dat valt te halen uit de niet verreden vrije trainingen is het feit dat de teams banden konden sparen. Ze krijgen namelijk een beperkt aantal sets van de regenbanden, waarmee ze tijdens de vrije trainingen zuinig moeten zijn om zo genoeg sets over te houden voor een eventuele natte race, zoals het er deze zondag wel naar uit ziet. Een ander geluk bij een ongeluk is dat twee afgelaste trainingen ook meteen betekent dat de motoren en alle bijbehorende onderdelen achterin de Formule 1-bolides minder zullen worden belast. Natuurlijk wordt er tijdens een vrije training al voorzichtig omgesprongen met de krachtbronnen, maar elke minder verreden meter is weer een meter dichterbij een straffeloos seizoen. Zoals in het overzicht met gebruikte motoronderdelen te zien is , staan er flink wat coureurs op scherp. Een ongeluk zit in een regensessie altijd in een klein hoekje, waardoor een versnellingsbak of motoronderdeel al snel moet worden vervangen als er een fout gemaakt wordt op het circuit. Door de dichte mist kon niemand gelukkig de fout ingaan, dus zullen er ook minder snel straffen volgen.

Extra druk op en tijdens VT3

Zaterdag krijgen de coureurs hun laatste (en enige) kans om hun bolide zo goed mogelijk af te stellen voor de kwalificatie en de Grand Prix van de Eifel. Tot overmaat van ramp is de derde vrije training slechts één uur lang, in plaats van de anderhalf uur die de coureurs per vrijdagse sessie op de baan rond mogen rijden. In slechts 60 minuten tijd moet alle mogelijke data dus worden verzameld in aanloop naar de rest van het raceweekend. De korte en de lange runs moeten binnen een mum van tijd worden afgerond en in de tussentijd moeten de coureurs een voor velen nieuw circuit leren kennen (in ieder geval in een Formule 1-wagen), de ultieme afstelling vinden en wennen aan de ongetwijfeld gure omstandigheden. De kou en de regen gooien namelijk nog eens een extra dimensie in het spel.

Meer onvoorspelbaarheid?

Als direct gevolg van het feit dat er slechts een uur de tijd is om een bolide zo goed mogelijk af te stellen kan de race nog onvoorspelbaarder worden. Als het op zondag daadwerkelijk net zo koud en guur is als deze vrijdag het geval was, dan zal de race sowieso al een potentieel spektakelstukje worden. Tel daar de mogelijk imperfecte afstellingen van meerdere bolides, een chaotische start en wat schuivers bij op, en je hebt een doldwaze race. Het zou niet de eerste keer zijn in Duitsland, want de vorige twee jaren was het ook al raak. Dat belooft wat voor de rest van het weekend, zo weet ook Max Verstappen. Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"