Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

De grootste concurrenten tijdens GT3-debuut Verstappen in beeld

Max Verstappen gaat zaterdag een gooi doen naar zijn eerste zege in de Nurburgring Langstrecken-Serie. De Nederlander komt uit in de SP9-klasse en rijdt samen met Chris Lulham in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing. Maar wie zijn eigenlijk de concurrenten van de Nederlander?

De Nurburgring Langstrecken-Serie staat bekend om het enorme aantal klassen. Er zijn om precies te zijn 20 hoofdklassen tijdens de negende ronde van de langeafstandsserie. Sommige klassen worden bovendien onderverdeeld in PRO, PRO-AM en AM, afhankelijk van de FIA-licenties van de coureurs. Wanneer je kijkt naar de deelnemerslijst, kan dat voor de nodige verwarring zorgen.

Max Verstappen en Chris Lulham zullen deelnemen aan de SP9-klasse, de klasse voor zogenaamde FIA-gehomologeerde GT3-auto's, zoals de Porsche 911 GT3 R, Audi R8 LMS en Ferrari 296 GT3. Uiteraard behoren de twee tot de PRO-subklasse, gezien de platina-licentie van Verstappen en de zilveren licentie van Lulham.

De bolides in de SP9-klasse zijn de snelsten van het hele deelnemersveld. Verstappen en Lulham doen dus niet alleen mee voor de overwinning in hun klasse, maar ook voor de algehele overwinning. Uiteraard hebben ze te maken met ervaren concurrenten. In totaal doen er, inclusief Verstappen en Lulham, elf teams mee binnen de SP9-klasse, waarvan vier bij de PRO-subklasse horen.

Concurrenten

Maar welke coureurs behoren precies tot de concurrenten? Om het overzicht niet té ingewikkeld te maken, beperken we ons tot de overige PRO-deelnemers. Twee van de concurrerende teams zijn van Haupt Racing Team (HRT), dat al vijf jaar actief is in de NLS. Het vierde team is Dinamic GT, dat sinds 2023 deelneemt aan deze raceklasse.

Het eerste team van HRT bestaat uit Vincent Kolb en Frank Stippler. Zij rijden in de #6-wagen. Stippler en Kolb namen al deel aan twee NLS-races dit seizoen. Tijdens de zesde race van het seizoen eindigde het team op een derde plaats, op vier minuten van de winnaars. Tijdens de achtste race van het seizoen, een dag na het debuut van Verstappen, wist het team zelfs de overwinning te behalen.

Stippler is daarnaast een ervaren GT-coureur die zijn strepen op de Nordschleife al lang en breed verdiend heeft. De 50-jarige Duitser wist al drie keer de algehele eindzege in de 24 Uur van de Nurburgring te behalen. Daarnaast schreef hij in 2012 ook de 24 Uur van Spa op zijn naam. Over Kolb is vrij weinig bekend.

Veel ervaring

Het tweede team van HRT bestaat uit Dennis Fetzer, Jann Mardenborough en Fabio Scherer. Mardenborough is vooral bekend vanwege zijn verhaal rondom de GT-Academy. De Brit versloeg in 2011 90.000 andere deelnemers, waarna hij een contract aangeboden kreeg bij Nissan. Inmiddels is hij al 14 jaar actief en heeft hij de hele wereld afgereisd. Zijn beste resultaten zijn een tweede plaats in de Toyota Racing Series (2014) en de Japanse Formule 3 (2016).

Fabio Scherer werkte zich op vanuit de juniorencategorieën. Via Formule 4 en Formule 3 kwam de Zwitser terecht in het GT-racen. Hij is momenteel actief in de DTM en mag zich bovendien Le Mans-winnaar noemen, nadat hij in 2023 de LMP2-klasse wist te winnen. Over Dennis Fetzer is weinig bekend. Hij deed twee keer eerder mee in de NLS dit seizoen en eindigde daarin als tiende en twaalfde.

Het derde concurrerende team, van Dinamic GT, bestaat uit Bastian Buus en Joel Sturm. Bastian Buus is, net als Chris Lulham, 22 jaar oud. De Deen rijdt al vijf jaar in diverse GT-series. Zijn grootste succes was het winnen van het Porsche Supercup-kampioenschap in 2023.

Joel Sturm is een jaar ouder en rijdt, net als Buus, al vijf jaar in GT-wagens. De Duitser werd in 2023 en 2024 kampioen in de Aziatische Le Mans Series in de GT-klasse en won in 2024 ook het WEC-kampioenschap bij de LMGT3’s. Buus en Sturm namen eerder dit jaar ook deel aan de 24 Uur van de Nurburgring, waar ze op een respectabele derde plaats eindigden.

Verstappen en Lulham krijgen dus te maken met een mix van jonge en ervaren coureurs, die stuk voor stuk hun strepen hebben verdiend in de wereld van het GT-racen. De overwinning tijdens de negende ronde van de NLS is dus allerminst een uitgemaakte zaak voor de viervoudig F1-kampioen en zijn protegé. De negende race van de NLS start zaterdag 27 september om 12:00 uur, met de kwalificatie eerder op de ochtend om 8:30 uur.

Praat mee!

x
GT3 Verstappen test Ferrari voor race op Nordschleife