Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

De grootste F1-schandalen: de knallende ruzie tussen Hamilton en Alonso

Het jaar 2007 leek een topjaar te gaan worden voor McLaren, maar mede door gekibbel van coureurs Lewis Hamilton en Fernando Alonso ging het fout. Het begon allemaal tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

Het rijdersduo van McLaren in 2007 was er een om de vingers bij af te likken. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso en supertalent Lewis Hamilton, die dat jaar debuteerde in de Formule 1. Het seizoen verliep in eerste instantie zeer goed, met vijf overwinningen en zestien podiumfinishes tot aan de Grand Prix van Hongarije, dat het elfde raceweekend van het seizoen vormde.

Ook in die kwalificatie voor de Hongaarse GP leek het weer uitmuntend te gaan voor het Britse team, maar toen ging de teamspirit plots over boord. Beide coureurs waren met speels gemak in Q3 beland, maar ver aan het einde van die derde en beslissende kwalificatiesessie keek iedereen plots raar op.

Beide coureurs kwamen nog een laatste keer de pits binnen voor een verse set banden om zo nog eens te kunnen vlammen en een laatste gooi te doen naar de poleposition. Fernando Alonso kwam als eerste aan bij de McLaren-garage. Zijn banden werden zonder problemen verwisseld en de Spanjaard kon zijn weg weer vervolgen, maar dat deed hij niet.

Terwijl de seconden op de klok weg tikten, bleef hij stil staan in het pitstopvak, terwijl Hamilton achter hem stond te wachten en ongeduldig werd. Na ruim tien seconden stil te hebben gestaan, vertrok Alonso alsnog. Met nog precies genoeg tijd op de klok om een laatste gooi te doen naar de poleposition, terwijl Hamilton verbouwereerd achter bleef en zijn kwalificatie in het water zag vallen - hij kon immers geen laatste ronde rijden.

Velen spraken schande van de situatie en teambaas Ron Dennis was woedend op de engineer van Alonso, maar de 'ruzie' tussen de twee kampen in het team begon eigenlijk al eerder, zo vertelt Marc Priestley, destijds een van de engineers van McLaren. Het was Lewis Hamilton die de schandalige vertoning in gang had gezet.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

			© McLaren
	© McLaren

"Bij McLaren hadden we een eerlijk en open systeem gedurende de kwalificaties. Er werd afgewisseld tussen de twee coureurs. Het ene raceweekend mocht de ene coureur als eerste de baan op, en de andere keer de andere coureur. In die tijd kon dat een coureur een groot voordeel opleveren."

"In Hongarije was het dat weekend de beurt van Alonso om als eerste naar buiten te gaan. Lewis lapte die regel echter aan zijn laars tijdens de kwalificatie in Hongarije, met behulp van zijn engineers. Iedereen aan de andere kant van de garage was in de war en boos, maar er was geen tijd om boos te zijn. Alonso reed naar buiten en sloot aan achter Hamilton."

"Op de radio werd er hard geschreeuwd, maar aan Lewis' kant van de garage deden ze alsof hun neuzen bloedden. Het zorgde toen al voor veel controverse, al dachten sommigen dat het gewoon een vergissing was, maar dat was het blijkbaar niet. Hamilton negeerde alle radio-oproepen die hij ontving om Alonso voor te laten en reed gewoon verder. Zelfs naar de teambaas luisterde de Brit niet."

Niet veel later deed zich dus de eerder beschreven situatie voor. Alonso nam wraak, en hoe. Priestley vertelt: "Alonso kwam binnen voor een pitstop. De pitstop was perfect. We lieten hem enkele seconden staan om zo de perfecte timing te hebben voor zijn laatste kwalificatieronde. We telden af, 3, 2, 1, maar daarna gebeurde er niks."

"'Fernando ga nou!', riepen de engineers in zijn oor, terwijl Hamilton achter hem in de rij was aangesloten. Hij bleef echter staan. Iedereen in de garage keek naar elkaar, niemand snapte er iets van. Lewis stond achter hem en liet zijn motor grommen, alsof hij een boze straatracer bij een stoplicht was. Na enkele seconden besefte ik pas dat Alonso het expres deed..."

"Nadat hij tien seconden te lang had stil gestaan, reed Alonso eindelijk weg. Na een snelle pitstop reed Hamilton weg, maar hij had geen tijd meer om een ronde neer te zetten. Alonso kwam over de lijn en startte zijn laatste kwalificatie ronde, terwijl er nog één seconde op de klok stond."

"Ik walgde van het gedrag van beide coureurs. Van Lewis die het plan niet opvolgde, tot Alonso die wraak nam. Op die dag verloor ik veel respect voor hen, maar tegelijkertijd was ik ook onder de indruk van Alonso, die tot op de seconde wist te berekenen wanneer hij de pits moest verlaten om zelf wel op tijd over de lijn te geraken en er tegelijkertijd ervoor te zorgen dat het Hamilton niet lukte."

Het was het begin van een desastreus einde van het seizoen voor McLaren. Beide kanten van de garages gingen met elkaar de strijd aan, waren helemaal op elkaar gefocust, in plaats van dat er werd samengewerkt om de constructeurstitel binnen te halen. "Het feit dat we de titel dat jaar niet wonnen, is allemaal terug te traceren naar die kwalificatiesessie in Hongarije", aldus Priestley.

Alonso kreeg na de kwalificatie een gridstraf van vijf plaatsen vanwege het ophouden van Hamilton. De Brit won uiteindelijk de race, maar de races daarna ging het bergafwaarts voor het team. McLaren greep met Alonso en Hamilton naast de titel, die ging uiteindelijk naar Ferrari-coureur Kimi Raikkonen. De Britse renstal werd in 2007 overigens ook nog gediskwalificeerd vanwege het Spygate-schandaal. Alonso vertrok na één jaar bij McLaren en keerde weer terug naar Renault, terwijl Hamilton in 2008 zijn eerste wereldtitel pakte.

8 reacties

    Horner "Op dat vlak wordt Max Verstappen sterker en sterker"