Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De grootste teleurstellingen in de Formule 1 van 2020

Het Formule 1-seizoen 2020 verliep niet helemaal zoals gepland. Voor de sport an sich niet, maar ook voor een aantal coureurs en teams niet. We zetten er een aantal op een rijtje.

Gevecht om de wereldtitel blijft uit

Wat hadden we ons met zijn allen verheugd op een titanengevecht tussen Mercedes en Red Bull en daarmee mogelijk ook tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Zo ver kwam het helaas niet. Al tijdens de eerste Grands Prix werd volkomen duidelijk dat Mercedes nog steeds de overhand had en Red Bull enkel zou kunnen scoren als Mercedes steekjes liet vallen. Gedurende het seizoen groeide de twee topteams qua prestaties meer naar elkaar toe, maar voor een spannende titelstrijd was het toen al ruimschoots te laat. Lewis Hamilton reed cruisend naar zijn zevende wereldtitel, terwijl Red Bull genoegen moest nemen met slechts twee overwinningen. De oorzaak van de achterstand? Zowel de motor als het chassis waren niet opgewassen tegen de W11 van Mercedes. Een correlatiefout tussen de windtunnel en de praktijk speelde de RB16 in de eerste races parten, wat zorgde voor een heel nerveuse auto in de handen van zowel Alexander Albon als Verstappen. Wat tevens heel jammer is, is dat het middenveld in 2020 nauwelijks dichterbij wist te komen aan bovengenoemde topteams. Dat voor hen meer eer viel te behalen dan in 2019, had vooral te maken met het wegvallen van Ferrari uit de top van het klassement. Over teleurstellingen gesproken...

Corona drukte een lelijk stempel op de Formule 1

In bovenstaande subkop kan het woordje Formule 1 worden vervangen door vrijwel alles en iedereen op deze wereld. Corona hield de hele wereld in haar greep en ook de Formule ontsprong de dans niet. De Formule 1 werd stilgelegd en ging vier maanden later dan gepland van start in een sterk uitgeklede variant. Publiek was niet welkom op de circuits, coureurs werden zeker twee keer per weekend getest en toen de F1 eenmaal op gang kwam, was op adem komen er nauwelijks meer bij vanwege de vele triple headers . Gelukkig heeft de nieuwe opmaak geen afbreuk gedaan aan het kampioenschap. Er is niemand die roept dat Lewis Hamilton met 'maar' zeventien races op de kalender de titel niet verdient. De Formule 1 wist alsnog een waardig kampioenschap neer te zetten waar het alle lof voor verdient, maar als volgend jaar alles weer terug kan gaan naar het 'oude' normaal tekent de sport daar meteen voor.

Alles dat Ferrari heet

Nog altijd is er onduidelijkheid over de afspraak die de FIA en Ferrari met elkaar hebben gemaakt, naar aanleiding van het onderzoek naar vermeend vals spel. Velen zullen die stilte teleurstellend noemen, maar Ferrari heeft het recht het intellectuele eigendom van de auto te beschermen. Wat hoe dan ook teleurstellend was, waren de prestaties van dit jaar. De auto was (mede dankzij de afspraak met de FIA?) niet vooruit te branden en in de slipstream van Ferrari gold hetzelfde voor klantenteams Haas F1 en Alfa Romeo. Ferrari komt volgend jaar met een nieuwe motor op de proppen en ze zullen hopen dat het hen iets brengt, maar meevechten om de wereldtitel is er niet bij. Dat hebben ze zelf al uitgesloten. In 2022 moet het team er op zijn vroegst weer staan.

Ken je die mop van die GP die terugkeerde?

De Formule 1 Grand Prix van Nederland keerde dus niet terug. Ruim een jaar werd er tussen de aankondiging van de race en het het geplande tijdstip reikhalzend uitgekeken naar de Dutch GP. De Max Verstappen-koorts steeg tot grote hoogten, nog ver voordat men wereldwijd van het coronavirus had gehoord. Maar het virus kwam ook naar Nederland en zette een dikke streep door het groots opgezette evenement. Begin mei bleef het circuit dan ook leeg, evenals de tribunes. Volgend jaar wordt een nieuwe poging ondernomen, dit keer in september. Dezelfde fans als die in 2020 naar het circuit af hadden willen reizen, zullen we waarschijnlijk allemaal terugzien, omdat de kaartjes geldig blijven. Voor het eerst gaan we zien hoe de Formule 1-auto's de spectaculaire, nieuwe kombochten verteren. Overigens vielen er in de vorm van onder andere Suzuka, COTA en Interlagos nog meer échte rijderscircuits van de kalender. Jammer!

Alexander Albon en Sebastian Vettel

Twee coureurs die het bij twee verschillende topteams - als je Ferrari nog als zodanig wilt aanmerken - die niet klaar wisten te spelen wat hun teamgenoten wel deden. Tezamen behaalde Albon en Vettel drie podiumplaatsen, wat volledig Red Bull- en Ferrari-onwaardig is. Voor Alexander Albon betekende het het einde van zijn Red Bull-avontuur. Sebastian Vettel wist al lang dat hij na het seizoen afscheid zou nemen, wat zijn motivatie ongetwijfeld geen goed heeft gedaan. De viervoudig wereldkampioen werd 'opgeraapt' door Racing Point/Aston Martin, terwijl Albon plaatsneemt op de reservebank.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie