Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

De grootste winnaars en verliezers van het F1-seizoen 2024 tot nu toe

We zijn inmiddels zes races onderweg in het Formule 1-seizoen van 2024 en dat betekent dat we al op een vierde van het jaar zitten. Tijd om de balans op te maken en te vergelijken hoe de teams ervoor staan ten opzichte van 2023.

XPB 1275914 Hi Res
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull Racing staat net als vorig jaar aan kop in het constructeurskampioenschap. Waar de Oostenrijkse renstal vorig jaar na zes races Aston Martin en Mercedes achter zich had staan, zijn dat nu Ferrari en McLaren. Ieder team had na zes Grands Prix in 2023 al minimaal één punt gepakt, maar nu wachten Williams en Stake F1 Team nog op het eerste puntje. Kleine kanttekening: in 2024 zijn er al twee sprintraces verreden, in 2023 was dat er één na zes races. Tijd om te kijken welke teams de grote winnaars zijn en welke teams de scherven bij elkaar moeten rapen na een teleurstellende seizoenstart.

Winnaars

Ferrari
Ferrari heeft in zes races in 2024 zes keer op het podium gestaan na een Formule 1 Grand Prix, terwijl de Scuderia dat in 2023 slechts één keer voor elkaar kreeg. Dat laat ook gelijk zien hoe het kan dat Ferrari dit jaar veel meer punten heeft gescoord. Charles Leclerc viel in 2023 ook twee keer uit in de eerste races van het jaar, terwijl Carlos Sainz een straf kreeg voor zijn crash met Fernando Alonso in Australië. De Ferrari-coureur verloor daarmee zijn vierde positie en ging met een twaalfde klassering naar huis.

Hoe anders was de race op Albert Park in 2024. Sainz profiteerde optimaal van een uitvalbeurt van Max Verstappen en zo pakte de Spanjaard al vroeg in het seizoen zijn eerste zege van het jaar. Charles Leclerc staat vijftien punten voor op Sainz in de WK-stand, maar dat heeft ook te maken met het feit dat de Spanjaard Grand Prix van Saoedi-Arabië moest laten schieten vanwege een blindedarmontsteking. Al met al staat Ferrari er een stuk beter voor met 'slechts' 52 punten achterstand op Red Bull.

McLaren
Nog zo'n team dat het veel beter doet dan vorig jaar: McLaren. De start van 2023 was ronduit dramatisch te noemen. Lando Norris wist nog een zesde plek uit het vuur te slepen in Australië, maar verder moest hij het samen met Oscar Piastri doen met wat schamele puntjes. Na een grote upgrade in Oostenrijk vorig jaar ging het ineens veel beter bij McLaren en was het team in de tweede seizoenshelft vaak de grootste uitdager van Red Bull.

In het begin van 2024 stond het team uit Woking er opnieuw goed bij, al zaten podiumplekken er niet gelijk in. Daar bracht Norris in Australië verandering in en na een tweede plek in China pakte hij en passant in Miami zijn eerste overwinning uit zijn carrière. Piastri pakt ondertussen zijn puntjes mee, maar presteert duidelijk nog minder dan zijn teamgenoot Norris. Feit is wel dat McLaren ruim zeven keer zoveel punten heeft dan vorig jaar na zes races.

RB
Het voormalige AlphaTauri had het enorm lastig in het begin van 2023. Nyck de Vries kreeg zijn auto niet aan de praat en Yuki Tsunoda, die zijn derde seizoen in ging, was hem duidelijk de baas. Al moest de Japanner ook alle zeilen bijzetten om een puntje te kunnen pakken. Na zes races stond de teller dan ook pas op twee punten. Hoe anders is dat in 2024.

Tsunoda zit nog in de vernieuwde RB met naast zich Daniel Ricciardo. Ook nu is de Japanner (voorlopig) de snellere coureur en heeft beduidend meer punten gepakt dan de Australiër, veertien om vijf. RB laat in ieder geval zien dat het op dit moment het zesde team op de grid is en weet punten af te snoepen als een van de coureurs van de topteams steken laat vallen.

Tekst loopt verder onder de tabel.

Aantal punten van de F1-teams in 2023 en 2024

Team Aantal punten in 2023 Aantal punten in 2024 Vergelijking (+/-)
Red Bull Racing 249 239 -10
Ferrari 90 187 +97
McLaren 17 124 +107
Mercedes 119 64 -55
Aston Martin 120 42 -78
RB 2 19 +17
Haas 8 7 -1
Alpine 35 1 -34
Williams 1 0 -1
Stake F1 Team 6 0 -6

Verliezers

Mercedes
Mercedes leek het in 2023 wat beter te doen, maar het team uit Brackley weet die lijn niet door te trekken in 2024. Het beste resultaat van Mercedes dit jaar is de tweede plek van Lewis Hamilton tijdens de sprintrace in China. George Russell wist de meeste punten te veroveren, tien in totaal, tijdens de Grand Prix van Bahrein.

Vorig jaar had Mercedes pas slechts één podiumplek gepakt na de eerste zes races, maar presteerde het team duidelijk op een hoger niveau. Dat is nu anders en bovendien kende het team uit Brackley een rampzalige Grand Prix van Australië. Hamilton viel uit door motorproblemen, Russell moest de strijd in de absolute slotfase staken, omdat hij crashte achter Fernando Alonso. Mercedes stond in 2023 slechts één puntje achter P2 in het constructeurskampioenschap na zes races, nu moet het team van Toto Wolff het doen met een vierde plek.

Aston Martin
De verrassing aan het begin van 2023 was Aston Martin. In de eerste zes races van het jaar stond Fernando Alonso maar liefst vijf keer op het podium en zorgde zo voor de nodige punten. Dit jaar haalt Alonso naar eigen zeggen meer uit de auto dan erin zit. Daar waar de Aston Martin vorig jaar beter was in de race, lijkt de auto in 2024 beter te zijn in de kwalificatie.

De Spanjaard scoorde in alle Grands Prix tot nu toe punten, Lance Stroll kreeg dat echter pas in twee races voor elkaar. Dat is ook een van de redenen dat Aston Martin nu op een flinke achterstand staat in het constructeurskampioenschap. In Miami kwam het team uit Silverstone er niet echt aan te pas en Aston Martin vertrok met slechts twee punten uit Florida. Aston Martin is zelfs het team dat qua punten het meeste is verloren ten opzichte van 2023.

Alpine
Alpine kende een dramatische start in 2024 en dat was ook duidelijk terug te zien op de baan. Waar Esteban Ocon en Pierre Gasly eerst al moeite hadden om uit Q1 te komen, lukt ze dat nu steeds vaker. Ocon pakte in Miami zelfs het eerste punt voor de Franse renstal in dit seizoen, maar dat zorgde nog niet gelijk voor een jubelstemming. "Het is natuurlijk maar een top 10-finish", zo zei Ocon na afloop van de race.

Maar hoe anders zag de situatie er een jaar geleden uit. Alpine stond keurig op de vijfde plek, nog voor McLaren. Ocon pakte in race zes zelfs een podiumplek. In Australië kwamen de twee Fransen elkaar tegen terwijl ze veel punten konden pakken, dus dat vertekent het beeld ook nog een beetje. Het moet dus stukken beter worden bij Alpine.

Stake F1 Team
Misschien wel het meest kleurloze team van allemaal en dat is ook te zien in de prestaties: Stake F1 Team. Zhou Guanyu pakte dan wel de hoofdrol in zijn thuisrace in China, maar ook daar werden geen punten gepakt, net als in de rest van de races in 2024. Vorig jaar profiteerde Zhou van de chaos in Australië en pakte Bottas vier punten mee in Bahrein.

Het beste resultaat van Stake F1 Team in 2024 in een Grand Prix is de elfde plek van Zhou in Bahrein, Bottas kwam nog niet verder dan P14. De Chinees kwam in de sprintrace tijdens zijn thuisrace nog tot P9, maar ook dat was net niet genoeg voor een puntje. Het team uit Hinwil lijkt het echt te moeten hebben van chaotische races om zo in de punten terecht te komen.

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'