Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

De 'grote broer' zonder wie Verstappen niet meer kan: "Daarom klikt het zo goed"

Max Verstappen en zijn race-engineer Gianpiero Lambiase kunnen goed met elkaar overweg, zo goed dat de Formule 1-fans regelmatig getuige zijn van flink wat gekibbel over de boordradio.

Verstappen Lambiase Horner Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Ook tijdens het kampioenschapsweekend van Max Verstappen was de wereld getuige van een klein 'gevecht' tussen de Nederlander en zijn race-engineer Gianpiero Lambiase. Terwijl Verstappen nog nét tweevoudig kampioen was in het begin van de sprintrace, was het doel duidelijk: de finish halen in de top zes om de titel al op zaterdag te pakken.

Later bleek dat finishen niet eens nodig was. Teamgenoot Sergio Perez viel halverwege de sprintrace uit, waardoor Verstappen hoe dan ook kampioen was na de sprint in Qatar. Het doel in de sprint was echter duidelijk bij Verstappen, die wilde winnen maar werd teruggefloten door Lambiase. Banden sparen was het doel, maar daar was de Red Bull-coureur het niet mee eens.

"Ik probeer het, ik probeer het, maar (Oscar) Piastri is weg aan het rijden", riep hij over de boordradio. Lambiase reageerde fel: "Vergeet Piastri, we hebben het hier over gehad. Laat het op je af komen, we moeten het einde van de race halen."

Artikel gaat verder onder de video met de boordradio van Verstappen en Lambiase.

De band met Lambiase lijkt soms kil, maar het tweetal geniet er juist van. "Dit is heel belangrijk", benadrukt Verstappen in het kampioenschapsinterview met Sky Sports als hij wordt gevraagd naar 'GP'. "Je race-engineer moet je door en door kunnen begrijpen. Het is heel zeldzaam om zo'n sterke connectie te hebben met je engineer. Vanaf het eerste moment ging het goed, op een gestoorde wijze: direct onze eerste race winnen", zegt hij, refererend naar de GP van Spanje in 2016.

"Maar je hebt natuurlijk ook je lastige momenten. Dat komt ook omdat ik een fel karakter heb en hij ook. Daar hou ik echter van, want ik kan zeggen wanneer iets niet goed is en ook wanneer het wel goed is. Dat kan hij ook tegen mij, altijd, en daarom klikt het zo goed."

"Tegelijkertijd is dat waarom we soms nogal luidruchtig zijn over de boordradio. Soms denkt men dan dat we elkaar niet mogen, maar we hebben juist veel respect voor elkaar. Ik wil het allerbeste in elke situatie. Dat is altijd het doel. Hij probeert me door de race heen te coachen en ik weet natuurlijk veel dingen zelf wel, maar het is fijn om een extra stem te hebben."

Verstappen knikt als er gevraagd wordt als het een soort kleine-grote broersrelatie is tussen hem en Lambiase. "Ik denk van wel, ja. Soms denk ik tijdens het racen ook wel: ik weet wat ik moet doen. Toch geniet ik van een extra stem", aldus de drievoudig F1-kampioen.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen

Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Nederige Hamilton toont zich Ferrari-coureur in vol ornaat