De Formule 1 wintertest van 2022 was er voor McLaren, het topteam van weleer dat op de weg terug is, één met twee gezichten. Eigenlijk werd de formatie uit Woking steevast genoemd als één van de outsiders om het Red Bull en Mercedes lastig te gaan maken. McLaren werd in dat opzicht vaker wel dan niet in één adem genoemd met Ferrari. Waar Ferrari echter meer meters maakte dan welk ander team dan ook en een constant tempo aan de dag legde, liep McLaren in de tweede testweek tegen grote problemen aan. Dan hebben we het nog niet eens over de coronabesmetting van Daniel Ricciardo, die daardoor op alle drie de dagen het stuur aan teamgenoot Lando Norris moest laten. Het veel grotere probleem werd veroorzaakt door de remmen. Die raakten zo snel oververhit dat er nauwelijks een long run mee gereden kon worden, laat staan een volledige raceafstand. Norris was in zijn uppie de meest productieve coureur van de testweek, maar als team was McLaren onderaan de lijst te vinden met 200 ronden. Een gemiddelde van 66 ronden per dag is niet om over naar huis te schrijven en niet voor niets spreekt teambaas Andreas Seidl dan ook de vrees uit dat zijn team een achterstand heeft opgelopen. "Onze test is flink gehinderd door deze onverwachte remproblemen. We hebben de hele week 'brandjes moeten blussen'. 's Nachts hebben we wel wat geprobeerd te veranderen aan de onderdelen die we op voorraad hadden en op de laatste dag kregen we nieuwe onderdelen. Zo hebben we een stap kunnen zetten, maar uiteindelijk moeten we wachten tot volgende week. We hebben tijd nodig om die laatste stap te zetten", aldus Seidl tegenover onder andere RacingNews365 .
Oplossing voor McLaren-probleem 'niet eenvoudig'
"We hebben het doel van zo'n wintertest, om zo veel mogelijk te rijden, niet bereikt en daardoor zullen we zeker wat achterop zijn geraakt, maar tegelijkertijd zijn we een dermate ervaren team met dermate ervaren coureurs dat ik hoop dat we ook met een testfoutje of twee de schade kunnen beperken." Een van die ervaren coureurs is Lando Norris en die geeft aan dat hoewel het probleem onderkend is, het een lastigere opgave is om het probleem op te lossen: "Je moet met de perfecte oplossing komen. Maar hebben we die oplossing? Dat is iets waar we onzeker over zullen zijn gedurende de komende week tot het moment waarop we de auto weer in elkaar zullen zetten." "Maar het team in het McLaren Technology Centre werkt hard en ook hier werken veel jongens en meiden aan het probleem. Het is echter geen simpel iets. Het is een gecompliceerd onderdeel van de auto en het vergt veel werk om met nieuwe onderdelen daarvoor te komen. Dat maakt het een uitdaging om hier volgende week in blakende vorm weer te staan." Lando Norris rept natuurlijk niet voor niets over een 'perfecte oplossing'. Als je ergens op moet kunnen vertrouwen zijn het wel de remmen, te meer omdat het misschien coureur eigen is om langer door te rijden met remmen die suboptimaal werken. Tijdens een wintertest kun je makkelijk een run afbreken, maar tijdens een race leidt dat onherroepelijk tot een uitvalbeurt.
Meest gelezen