Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

De grote, hoog aangeschreven verliezer van de Formule 1 wintertest

Tijdens elke wintertest in de Formule 1 heb je winnaars en verliezers. Dit keer mogen we het hoog aangeschreven McLaren zeker tot de verliezers rekenen.

Norris Bottas Bahrein
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

De Formule 1 wintertest van 2022 was er voor McLaren, het topteam van weleer dat op de weg terug is, één met twee gezichten. Eigenlijk werd de formatie uit Woking steevast genoemd als één van de outsiders om het Red Bull en Mercedes lastig te gaan maken. McLaren werd in dat opzicht vaker wel dan niet in één adem genoemd met Ferrari.

Waar Ferrari echter meer meters maakte dan welk ander team dan ook en een constant tempo aan de dag legde, liep McLaren in de tweede testweek tegen grote problemen aan. Dan hebben we het nog niet eens over de coronabesmetting van Daniel Ricciardo, die daardoor op alle drie de dagen het stuur aan teamgenoot Lando Norris moest laten. Het veel grotere probleem werd veroorzaakt door de remmen. Die raakten zo snel oververhit dat er nauwelijks een long run mee gereden kon worden, laat staan een volledige raceafstand.

Norris was in zijn uppie de meest productieve coureur van de testweek, maar als team was McLaren onderaan de lijst te vinden met 200 ronden. Een gemiddelde van 66 ronden per dag is niet om over naar huis te schrijven en niet voor niets spreekt teambaas Andreas Seidl dan ook de vrees uit dat zijn team een achterstand heeft opgelopen.

"Onze test is flink gehinderd door deze onverwachte remproblemen. We hebben de hele week 'brandjes moeten blussen'. 's Nachts hebben we wel wat geprobeerd te veranderen aan de onderdelen die we op voorraad hadden en op de laatste dag kregen we nieuwe onderdelen. Zo hebben we een stap kunnen zetten, maar uiteindelijk moeten we wachten tot volgende week. We hebben tijd nodig om die laatste stap te zetten", aldus Seidl tegenover onder andere RacingNews365.

Oplossing voor McLaren-probleem 'niet eenvoudig'

"We hebben het doel van zo'n wintertest, om zo veel mogelijk te rijden, niet bereikt en daardoor zullen we zeker wat achterop zijn geraakt, maar tegelijkertijd zijn we een dermate ervaren team met dermate ervaren coureurs dat ik hoop dat we ook met een testfoutje of twee de schade kunnen beperken."

Een van die ervaren coureurs is Lando Norris en die geeft aan dat hoewel het probleem onderkend is, het een lastigere opgave is om het probleem op te lossen: "Je moet met de perfecte oplossing komen. Maar hebben we die oplossing? Dat is iets waar we onzeker over zullen zijn gedurende de komende week tot het moment waarop we de auto weer in elkaar zullen zetten."

"Maar het team in het McLaren Technology Centre werkt hard en ook hier werken veel jongens en meiden aan het probleem. Het is echter geen simpel iets. Het is een gecompliceerd onderdeel van de auto en het vergt veel werk om met nieuwe onderdelen daarvoor te komen. Dat maakt het een uitdaging om hier volgende week in blakende vorm weer te staan."

Lando Norris rept natuurlijk niet voor niets over een 'perfecte oplossing'. Als je ergens op moet kunnen vertrouwen zijn het wel de remmen, te meer omdat het misschien coureur eigen is om langer door te rijden met remmen die suboptimaal werken. Tijdens een wintertest kun je makkelijk een run afbreken, maar tijdens een race leidt dat onherroepelijk tot een uitvalbeurt.

Ook interessant:

'Max Verstappen blijft racen zolang er autosport is'

Wanneer stopt Max Verstappen met racen? Is de Nederlander een pestkop op het asfalt? Is het terecht dat Nikita Mazepin de F1 moest verlaten? Tom Coronel neemt je mee langs een aantal hot topics in de F1!

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lando Norris

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 wintertest Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

3 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen