Er is de afgelopen maanden zo ontzettend veel gebeurd dat we door de bomen haast het bos niet meer zien. Nadat er vorig seizoen niets veranderde aan de tien rijdersduo's, waardoor de twintig namen van vorig jaar ook dit seizoen weer terugkeerden, vonden de teams het dit jaar toch tijd om weer voor verandering te kiezen. Met al die aflopende contracten is daar immers voldoende ruimte voor en dat laten de teams zich duidelijk geen tweede keer zeggen.
Silly Season kwam dit jaar dan ook vroeg op gang, want Lewis Hamilton viel begin februari al met de deur in huis. Het was dan ook een grote aankondiging, want de zevenvoudig wereldkampioen zal zijn plekje bij Mercedes vanaf 2025 inruilen voor een nieuwe uitdaging bij Ferrari. Het feit dat hij de Zilverpijlen na al die jaren zal verlaten is op zichzelf natuurlijk al groot nieuws en daar komt ook nog eens bij dat het meteen voor een aantal onvermijdelijke verschuivingen zorgt binnen de Formule 1-wereld.
Charles Leclerc blijft namelijk nog een aantal jaar bij Ferrari, wat dus betekent dat Carlos Sainz plaats moet maken voor Hamilton en op zoek zal moeten naar een stoeltje bij een ander team. Daarmee stippen we meteen de tweede hoofdrolspeler van Silly Season aan, want de Spanjaard heeft op dit moment het lot van meerdere concullega's in handen. Iedereen wacht in spanning af tot Sainz zijn toekomstplannen met de wereld deelt.
Sainz houdt indirect namelijk een groot deel van de beschikbare plekken bezet. Alpine, Williams, Haas en Audi richten het vizier op dit moment namelijk vol op de Spanjaard, terwijl Mercedes ook nog niet helemaal klaar lijkt te zijn om hem de deur te wijzen. De Duitse renstal heeft echter wel een plan b achter de hand, want jong toptalent Andrea Kimi Antonelli wordt op dit moment ook al gekoppeld aan een toekomstig Formule 1-debuut bij de Duitse renstal. Daarover is echter nog maar weinig bekend.
Welke stoeltjes zijn wél bezet?
Naast al die onzekerheden zijn er ondertussen al wel een paar coureurs die al zeker zijn van hun stoeltje. Bij McLaren zal alles hetzelfde blijven de komende jaren, want het team heeft het volste vertrouwen in coureurs Lando Norris en Oscar Piastri. Aston Martin heeft inmiddels bevestigd dat Lance Stroll in ieder geval tot en met 2026 nergens heen zal gaan en voor teamgenoot Fernando Alonso geldt hetzelfde. Ook Alpine heeft al vroeg een slag geslagen, want Pierre Gasly heeft inmiddels ook bijgetekend en is dus nog enkele jaren van de partij.
Daar staat echter tegenover dat de Franse renstal Esteban Ocon wel de deur heeft gewezen, waardoor ze alsnog op zoek moeten naar een nieuwe tweede rijder. Jack Doohan en Mick Schumacher lijken vooralsnog de grootste kanshebbers in de strijd om dat tweede stoeltje, maar Sainz werd eerder ook al in verband gebracht met die plek.
In het geval van Haas geldt hetzelfde. De Amerikaanse renstal kondigde niet al te lang geleden aan dat Oliver Bearman, de negentienjarige Brit die nu in de Formule 2 rijdt, vanaf 2025 het stoeltje van de naar Stake vertrekkende Nico Hulkenberg over zal nemen. Dat tweede stoeltje blijft vooralsnog leeg, al heeft Haas Kevin Magnussen nog als optie over.
Bij Stake ziet de situatie er net iets anders uit, mede door de verandering die het team te wachten staat. Vanaf 2026 gaat het team namelijk door als fabrieksteam van Audi en daardoor zijn ze nu al op zoek naar geschikte coureurs om daar de kar te trekken. Hulkenberg werd eerder dit jaar dus als eerste coureur bevestigd, maar stoeltje twee is nog beschikbaar. Sainz staat bovenaan het lijstje van Audi, maar de Duitse autofabrikant overweegt ook andere opties. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou komen hierdoor dus wel zonder stoeltje te zitten.
Tot slot blijft Williams nog over, al is de kans klein dat we daar verrassende namen tegen zullen komen volgend seizoen. Alexander Albon blijft nog enkele jaren bij het team, terwijl teamgenoot Logan Sargeant wel op de schopstoel lijkt te zitten. Toch heeft teambaas James Vowles aan opties niet echt gebrek: Sainz staat bovenaan zijn lijstje, Antonelli kan mogelijk nog in het verhaal voorkomen en zelfs Bottas wordt hier en daar genoemd als mogelijke optie.
Red Bull-chaos
Terwijl de meeste teams en coureurs dus vol spanning zitten te wachten op de aankondiging van de toekomstplannen van Sainz, lijkt de Red Bull-familie zich in een eigen wereld te bevinden. Max Verstappen lijkt niet van plan te zijn naar een ander team te vertrekken en RB kondigde recent aan dat ze Yuki Tsunoda's contract nog een jaar verlengen, maar de twee overgebleven stoeltjes bij Red Bull en RB veroorzaken toch de nodige discussie.
Sergio Perez tekende recent namelijk voor een contractverlenging van twee jaar, maar hij is vooralsnog allesbehalve zeker van zijn toekomst bij Red Bull. De Mexicaan presteert namelijk niet naar behoren en met alle prestatieclausules in zijn contract is de kans aanwezig dat hij zijn stoeltje alsnog kwijt zal raken. Voor Daniel Ricciardo geldt hetzelfde.
Verder heeft de Oostenrijkse renstal Liam Lawson nog op de bank zitten als reserve, maar de Nieuw-Zeelander hoopt ongetwijfeld toch dat hij volgend seizoen als Formule 1-coureur aan de bak kan. Sterker nog, als hij die bevestiging niet voor september heeft is hij vrij om te gaan en staan waar hij maar wil. Red Bull en RB zullen dus snel keuzes moeten gaan maken, voordat al hun opties dadelijk de benen nemen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!