Voor de één was 2022 een jaar om snel te vergeten, de ander verlangt er juist naar terug. Hoe hebben de coureurs en de teams gepresteerd ten opzichte van het voorgaande jaar? We vergelijken de eerste twaalf races van 2022 met de eerste twaalf races van 2023. Hieronder een overzicht van de teams na tien races vorig jaar in vergelijking met dit jaar.
Voor de leider in het constructeursklassement is de vergelijking met vorig jaar een positief. Red Bull heeft ten opzichte van vorig jaar (het eerste halfjaar) nu al 107 kampioenschapspunten meer behaald. En met het vooruitzicht dat ze vorig jaar ruimschoots het kampioenschap wisten te winnen, moet dit een goed gevoel zijn voor het team uit Milton Keynes. Toch zijn ze niet het team die de meeste winst hebben geboekt dit eerste halfjaar. Dat is namelijk het team van Aston Martin. Vorig jaar gingen ze de zomerstop in met 17 (!) behaalde kampioenschapspunten. Dit jaar zijn dat er maar liefst 196, een verschil van 177 punten. Ook McLaren maakt een groei mee ten opzichte van vorig jaar, net als het team van Williams. De grootste verliezer in deze vergelijking is Ferrari. Het team mist maar liefst 123 punten ten opzichte van de eerste helft van het 2022-seizoen. Ook Alpine had het liever anders gezien, ze missen maar liefst 36 punten ten opzichte van de zomerstop van vorig jaar. Hieronder een overzicht van de coureurs.
Wat we in de constructeursstand zien is ook terug te lezen bij de coureurs. Charles Leclerc en Carlos Sainz verliezen de meeste punten in vergelijking met het eerste halfjaar van 2022. Verrassend genoeg laat George Russell ook flink wat punten liggen ten opzichte van vorig jaar. Lance Stroll heeft door zijn goede Aston Martin wat punten gewonnen ten opzichte van vorig jaar, maar zijn teamgenoot Fernando Alonso ging er tijdens de eerste 12 races van 2023 nog veel meer op vooruit. Bij de hekkensluiters blijft vooral Valtteri Bottas achter. Hij mist maar liefst 41 punten. Ook Kevin Magnussen heeft een verlies van 20 punten te verwerken, en dat terwijl hij een stoeltje te verdedigen heeft dit jaar.
Meest gelezen