Het aangekondigde afscheid van Cyril Abiteboul kwam onverwacht. Dat hij zijn oude functie niet meer zou bekleden nu Renault het Alpine F1 Team wordt, zoveel was wel duidelijk, maar dat hij de Renault Groep in zijn geheel zou verlaten, zag niemand aankomen. Niet alleen Renault neemt afscheid van een veelbesproken figuur, zo ook de Formule 1. Als teambaas van Renault had Abiteboul veel te maken met de mannen van Red Bull. Eerst als motorleverancier, later als de grote concurrent in een soort koude oorlog waarin van tijd tot tijd met de nodige modder werd gegooid. Heel grimmig werd het echter nooit en er leek altijd een zekere mate van speels wederzijds respect te zijn, maar tezamen zorgden Horner en Abiteboul voor smeuïge headlines en ook Max Verstappen deed daar lekker aan mee. Want hoewel Red Bull de grootste successen aan het begin van het vorige decennium vierde met Renault als motorleverancier, bekoelde de relatie steeds verder naarmate de jaren verstreken waarin de V6-motor van Renault niet was opgewassen tegen die van Mercedes. Verstappen, Horner en Red Bull gaven bij tijd en wijlen flink af op de Franse krachtbron, waar Abiteboul sinds 2014 het gezicht van was. Niet alleen waren ze niet snel genoeg, ze gingen ook met de regelmaat van de klok kapot. Op een gegeven moment ging het bij Abiteboul het ene oor in en bij het andere oor er weer uit: "We zijn al sinds 2015 gestopt met luisteren naar wat Horner over ons te zeggen heeft", zo riep hij eens gekscherend. Uiteindelijk hakte Red Bull midden '18 de knoop door en besloot het Renault te verlaten om een nieuw huwelijk aan te gaan met Honda. Eind goed, al goed, zou je zeggen, maar het moddergooien ging door. In 2020 laaide de 'vete' voor het laatst op. Volgens Abiteboul wist Red Bull niet meer te winnen, omdat je vandaag de dag de motoren zo dicht mogelijk bij huis zou moeten preparen. Hij voegde daaraan toe dat Renault en Red Bull zich nooit als één team wisten te manifesteren, woorden die Horner pareerde. Hij wees Abiteboul er fijntjes op dat de Honda fabriek in Milton Keynes dichterbij de Red Bull-basis staat dan de Renault motor-afdeling in Parijs ren opzichte van Enstone en dat men met Honda véél beter samenwerkt dan het met Renault ooit deed. Het is het soort steken onder water dat Horner en Abiteboul gedurende de afgelopen zeven jaar herhaaldelijk uitdeelden, maar waar nu dus een einde aan komt. Horner vatte het aan het begin van die periode al treffend samen: "Met Cyril is er sprake van een haat-liefdeverhouding. In dit geval betekent dat dat Cyril ons met liefde wil haten.... Nee hoor, grapje."
Meest gelezen