Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

De harde strijd om de laatste miljoenen in de Formule 1

De beide wereldtitels in de Formule 1 zijn vergeven, maar dat betekent niet dat er helemaal niks meer te winnen valt. Achter de topteams is een spannende strijd in het middenveld gaande, een strijd waar vele miljoenen mee gemoeid zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De tweedeling in de Formule 1 is in het verleden al vaak benoemd: de drie topteams strijden in hun 'eigen klasse', de teams daarachter verdelen de kruimels in wat inmiddels bekend staat als de 'B-categorie' in de Formule 1. Die naam doet vermoeden dat de relevantie van die onderlinge strijd niet enorm is, maar alsnog gaan daar vele miljoenen in om. En alleen daarom al zijn de laatste Grands Prix van het jaar allesbehalve spanningsloos.

Natuurlijk, er moet wel even verder worden gekeken dan enkel naar Ferrari, Mercedes en Red Bull. McLaren lijkt overigens ook redelijk onbedreigd op weg naar de vierde plaats bij de constructeurs, maar daarachter is het ongemeen spannend. Renault, Racing Point en Toro Rosso doen nauwelijks voor elkaar onder. Sowieso kan elke positie winst voor de middenmoters van de Formule 1 waardevolle miljoenen aan prijzengeld opleveren. Het prijzengeld in de sport is namelijk zo verdeeld, dat hoe hoger je in het constructeursklassement finisht, hoe meer geld je opstrijkt. De nummer vijf ontving na het seizoen 2018 bijvoorbeeld elf miljoen dollar meer dan de nummer zeven.

Ook in de staart van de constructeursstand is nog een hevige strijd gaande tussen Haas en Alfa Romeo. Het zijn met alle respect de kleinere teams van de Formule 1, maar juist voor hen is elke dollar welkom. Ter illustratie: naar aanleiding van de einduitslag van 2018 ontving de nummer acht vier miljoen dollar meer dan de nummer negen. Alfa Romeo heeft op momenteel zeven punten meer, maar met een opleving van Haas F1 is dat makkelijk te overbruggen. Williams bungelt daar weer onder en maakt realistisch gezien nergens meer aanspraak op. Het geluk voor dat team is dat het jaarlijks een bonus ontvangt van tien miljoen dollar vanwege de historische waarde van het team voor de sport.

Overigens krijgen alle teams die in de de afgelopen drie seizoen twee keer in de top tien van het constructeurskampioenschap zijn geëindigd om te beginnen eenzelfde bedrag uitgekeerd. Met maar tien teams aan de start was op komen draven al genoeg om aanspraak te maken op die miljoenen. Los van dit bedrag ontvangen een aantal teams een bonus van tientallen miljoenen waaronder Ferrari, Mercedes en Red Bull, vanwege hun prestaties en long-term commitments aan de Formule 1.

Formule 1 stand 2019

Pos. Coureur Team Punten
1
Lewis Hamilton
Mercedes AMG Motorsport 413
2
Valtteri Bottas
Mercedes AMG Motorsport 326
3
Max Verstappen
Red Bull Racing 278
4
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari 264
5
Sebastian Vettel
Scuderia Ferrari 240
6
Carlos Sainz
McLaren Racing 96
7
Pierre Gasly
Scuderia Toro Rosso 95
8
Alexander Albon
Red Bull Racing 92
9
Daniel Ricciardo
Renault F1 54
10
Sergio Perez
Racing Point 52
11
Lando Norris
McLaren Racing 49
12
Kimi Raikkonen
Alfa Romeo Racing 43
13
Daniil Kvyat
Scuderia Toro Rosso 37
14
Nico Hulkenberg
Renault F1 37
15
Lance Stroll
Racing Point 21
16
Kevin Magnussen
Haas F1 20
17
Antonio Giovinazzi
Alfa Romeo Racing 14
18
Romain Grosjean
Haas F1 8
19
Robert Kubica
Williams Racing 1
20
George Russell
Williams Racing 0
Pos. Team Coureurs Punten
1
Mercedes
Hamilton & Bottas 739
2
Ferrari
Vettel & Leclerc 504
3
Red Bull
Albon & Verstappen 417
4
McLaren
Sainz & Norris 145
5
Renault
Hulkenberg & Ricciardo 91
6
Toro Rosso
Kvyat & Gasly 85
7
Racing Point
Pérez & Stroll 73
8
Alfa Romeo
Räikkönen & Giovinazzi 57
9
Haas
Grosjean & Magnussen 28
10
Williams
Russell & Kubica 1

Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel vooruitblikken op de Grand Prix van Brazilië met gastheer Jeroen van Inkel.

1 reactie

    Breaking Red Bull en Vettel flirten openlijk met elkaar