Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 nieuws

De harde strijd om de laatste miljoenen in de Formule 1

De beide wereldtitels in de Formule 1 zijn vergeven, maar dat betekent niet dat er helemaal niks meer te winnen valt. Achter de topteams is een spannende strijd in het middenveld gaande, een strijd waar vele miljoenen mee gemoeid zijn.

Start GP VS
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De tweedeling in de Formule 1 is in het verleden al vaak benoemd: de drie topteams strijden in hun 'eigen klasse', de teams daarachter verdelen de kruimels in wat inmiddels bekend staat als de 'B-categorie' in de Formule 1. Die naam doet vermoeden dat de relevantie van die onderlinge strijd niet enorm is, maar alsnog gaan daar vele miljoenen in om. En alleen daarom al zijn de laatste Grands Prix van het jaar allesbehalve spanningsloos.

Natuurlijk, er moet wel even verder worden gekeken dan enkel naar Ferrari, Mercedes en Red Bull. McLaren lijkt overigens ook redelijk onbedreigd op weg naar de vierde plaats bij de constructeurs, maar daarachter is het ongemeen spannend. Renault, Racing Point en Toro Rosso doen nauwelijks voor elkaar onder. Sowieso kan elke positie winst voor de middenmoters van de Formule 1 waardevolle miljoenen aan prijzengeld opleveren. Het prijzengeld in de sport is namelijk zo verdeeld, dat hoe hoger je in het constructeursklassement finisht, hoe meer geld je opstrijkt. De nummer vijf ontving na het seizoen 2018 bijvoorbeeld elf miljoen dollar meer dan de nummer zeven.

Ook in de staart van de constructeursstand is nog een hevige strijd gaande tussen Haas en Alfa Romeo. Het zijn met alle respect de kleinere teams van de Formule 1, maar juist voor hen is elke dollar welkom. Ter illustratie: naar aanleiding van de einduitslag van 2018 ontving de nummer acht vier miljoen dollar meer dan de nummer negen. Alfa Romeo heeft op momenteel zeven punten meer, maar met een opleving van Haas F1 is dat makkelijk te overbruggen. Williams bungelt daar weer onder en maakt realistisch gezien nergens meer aanspraak op. Het geluk voor dat team is dat het jaarlijks een bonus ontvangt van tien miljoen dollar vanwege de historische waarde van het team voor de sport.

Overigens krijgen alle teams die in de de afgelopen drie seizoen twee keer in de top tien van het constructeurskampioenschap zijn geëindigd om te beginnen eenzelfde bedrag uitgekeerd. Met maar tien teams aan de start was op komen draven al genoeg om aanspraak te maken op die miljoenen. Los van dit bedrag ontvangen een aantal teams een bonus van tientallen miljoenen waaronder Ferrari, Mercedes en Red Bull, vanwege hun prestaties en long-term commitments aan de Formule 1.

Forbidden

Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel vooruitblikken op de Grand Prix van Brazilië met gastheer Jeroen van Inkel.

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"