Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De hardnekkige problemen die Vasseur snel op moet lossen bij Ferrari

Frederic Vasseur wordt als kersverse teambaas van Ferrari direct voor de leeuwen gegooid. Hij zal een aantal problemen zo snel mogelijk moeten oplossen om de Scuderia weer een titel te bezorgen.

In 2022 wilde het nog niet lukken met Ferrari in de Formule 1. Eindelijk verscheen het topteam weer met een competitieve bolide aan de start van het seizoen, maar de vreugde was van korte duur. Betrouwbaarheidsproblemen, mislukte strategieën en coureursfouten tekenden het seizoen van de Italiaanse renstal. Na afloop van het jaar waarin Ferrari tweede werd in het eindklassement kondigde teambaas Mattia Binotto aan het team te verlaten. De vervanger? Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur. Hij zal de Scuderia naar de wereldtitel moeten leiden. Hiervoor moeten nog wel een aantal problemen worden opgelost. Een overzicht.

Bouwen aan een stressbestendig en toekomstgericht Ferrari

Wie heeft welke taak binnen Ferrari? De managementlagen van de Italiaanse renstal waren de afgelopen jaren niet altijd even duidelijk. Zo was Mattia Binotto teambaas en managing director, maar zal Vasseur teambaas en general manager worden. Hier komt mogelijk nog een soort CEO boven te staan. Vasseur zal samen met een mogelijke CEO moeten zorgen voor een stabiele, duidelijke takenverdeling binnen Ferrari. Het moet in de organisatie duidelijk zijn wie waar hoofdverantwoordelijk voor is. De stabiliteit en de duidelijkheid moet daarnaast onderdeel zijn van een meerjarig plan. Ferrari heeft stabiliteit en een toekomstgericht plan nodig, ook op het gebied van de teambaas. Vasseur is namelijk alweer de vijfde Ferrari-teambaas sinds de start van het hybride tijdperk in de F1. Bouwen aan een meerjarig plan wordt lastig als er telkens een 'nieuweling' aan het roer staat.

Betere doorontwikkeling van de F1-bolide

In 2022 liet Ferrari het onder meer liggen op het gebied van doorontwikkeling. De F1-75 was in het begin van 2022 de snelste auto op de grid, dat moest zelfs Red Bull toegeven. Gedurende het seizoen maakte het team van Max Verstappen, maar ook Mercedes echter grote stappen, terwijl Ferrari te weinig performance vond. Binotto verzekerde de Tifosi tijdens de zomerstop nog dat er geen reden was waarom Ferrari de laatste tien races van het seizoen niet zou kunnen winnen. Uiteindelijk kon het niet slechter voor Ferrari, met na de zomerstop negen overwinningen voor Red Bull, een voor Mercedes en nul voor de Italianen. . Het doorontwikkelen van de F1-bolides is cruciaal als het team een serieuze gooi willen doen naar de wereldtitel. De concurrenten doen het vele malen beter en dat hoort niet zo te zijn als je onder de legendarische naam 'Ferrari' meestrijdt in de F1.

Zorgen dat Leclerc tevreden blijft

Charles Leclerc is al jaren de oogappel van Ferrari. Hij presteerde (volgens de Scuderia) beter dan viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel en na diens vertrek is Leclerc de leider van het team. In zijn vierde seizoen voor Ferrari moest er een serieuze gooi naar de titel komen, maar mede door wat coureursfouten bleef een echte poging uit. De blunders van Leclerc zijn op een hand te tellen, maar voor de blunders van Ferrari heeft men wel wat meer handen nodig. De Monegask sprak regelmatig zijn ontevredenheid uit over de gang van zaken bij het team. Mocht dit zo doorgaan, dan zou Leclerc gek zijn om geen andere opties open te houden. In dat geval kan het snel gaan. Leclerc zit nog tot en met 2024 vast aan een Ferrari-contract, maar de tijd vliegt: dat zijn nog slechts twee seizoenen. Vasseur krijgt een belangrijke taak om Leclerc tevreden te houden, wat overigens een grote kans van slagen heeft. De twee kennen elkaar zeer goed en hebben een sterke band, mede door de gezamenlijke tijd bij Alfa Romeo.

Strategie tijdens de races verbeteren

Het is een van de grootste struikelblokken van Ferrari op het moment: de strategieën tijdens de races. Het is een probleem dat al jaren voorkomt bij de Italiaanse renstal, terwijl de strategie op zondag juist allesbepalend is. Hoe goed je auto ook is, als de strategie niet werkt, win je vaak niet. Vasseur zal niet aan de pitmuur zitten om de strategie te bepalen, maar als teambaas heeft hij wel de verantwoordelijkheid om de hele strategische tak zo te vormen dat de keuzes wél uitpakken. De samenwerking met hoofdstrateeg Inaki Rueda zal ontzettend belangrijk worden in de successen van Ferrari de komende jaren, mocht Rueda hoofdstrateeg blijven natuurlijk.

De betrouwbaarheid van Ferrari aanpakken

Ferrari heeft dit jaar vier DNF's vanwege betrouwbaarheidsproblemen op naam staan. Dit is net zo veel als Red Bull er had dit seizoen (de dubbele uitvalbeurt in Bahrein meegenomen), maar bij Ferrari was de vrees voor een uitvalbeurt langer (en meer) aanwezig. Men moest de motoren zelfs minder agressief afstellen om meer uitvalbeurten te voorkomen, terwijl Red Bull na vroege malaise al snel alles had opgelost. Om serieuze concurrent te zijn van Red Bull moet Ferrari in 2023 de perfecte balans vinden tussen snelheid en betrouwbaarheid. De overige topteams hebben deze sweet spot al gevonden. Sterker nog: Mercedes won dit jaar bijna vanwege de ongelooflijk betrouwbare W13. Slechts één keer viel een coureur bij Mercedes uit vanwege een technisch mankement: in de laatste race van het jaar. Vasseur zal daarnaast ook duidelijk moeten zijn naar Leclerc en Carlos Sainz. Fouten zoals de openingscrashes van Sainz of onnodige spins van Leclerc zijn alles behalve wenselijk in een titelgevecht.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'