Concreet betekent het dat de meeste coureurs die in de voorste regionen opereren geen nieuwe zachte banden meer tot hun beschikking hebben. Ze konden er volgens Pirelli ook voor kiezen om alle softs 'op' te rijden, want de allersnelste strategie zou de rode banden toch links laten liggen. De Italiaanse bandenfabrikant wijst een éénstopper aan als snelste strategie (zie hieronder), waarbij uit wordt gegaan van een start op de medium banden. Met één pitstop zou men dan de race uit moeten kunnen rijden op harde banden. Starten op softs om vervolgens te wisselen naar diezelfde harde compound kan ook, maar vraagt om meer bandenmanagement, dat terwijl je daar misschien juist mee ten strijde wil trekken in de openingsfase van de race. Een tweestopper dan, zacht -zacht - medium? Kan ook, Pirelli wijst die route aan als de op twee na snelste strategie. Het stelt de coureur natuurlijk wel wat meer in staat om op elk moment van de race wat meer te pushen, goed voor het 'racey' gevoel van de coureur.
Wat kan Verstappen?
Wat is wijsheid voor Max Verstappen? Carlos Sainz pakken bij de start en dan wegrijden, dat zou wijs zijn. Maar als dat niet lukt, dan is de vraag hoe DRS van invloed gaat zijn op de race. Als DRS krachtig is, zal hij Sainz redelijk eenvoudig voorbij moeten kunnen rijden, maar dan loop je wel het risico dat men mét dat krachtige DRS weer terugslaat. Als Verstappen zich niet van zijn rivalen weet te ontdoen, of niet aan hen voorbij weet te komen, kan de undercut uitkomst bieden. Net wat eerder naar binnen gaan, om zo om vers en dus sneller rubber wél die marge te pakken. Uiteraard kan diezelfde strategie dan ook worden ingezet worden door de achtervolgers van Verstappen als een treintje zou ontstaan. Een aardig kat- en muisspel dus. Een overzicht van de banden die iedere coureur nog tot zijn beschikking heeft, check je hieronder.
Meest gelezen