Ferrari probeerde door Charles Leclerc niet op weg te sturen voor een tweede run in Q3 een bandenvoordeel te gunnen ten opzichte van Max Verstappen. Zowel Verstappen als Sergio Perez nuanceerden dat voordeel en ook Charles Leclerc gaf aan dat het hooguit wat meer grip op moet leveren bij de start. Want dat er gestart wordt op zachte banden is wat Pirelli betreft zo klaar als een klontje. De Italiaanse bandenfabrikant zet de vier snelste strategieën uiteen, maar die vier strategieën hebben allemaal twee zaken met elkaar gemeen: het zijn allemaal tweestoppers en ze gaan allemaal uit van een start op zachte banden. Leclerc heeft dus dat geringe voordeel dat hij op nieuwe softs kan starten, maar de banden die Verstappen aan kan wenden zijn ook maar één outlap oud. Verstappen en Perez hebben datzelfde voordeel overigens wat betreft de medium banden (zie overzicht onderaan). Zij hebben nog nieuwe mediums, Ferrari niet meer.
Zo zien we dat Verstappen in strategisch opzicht alle kanten op kan, maar dat hij voor een eventuele tweede stint op softs wederom afhankelijk is van een reeds gebruikt setje. Mochten de coureurs ten opzichte van de startgrid hun posities grotendeels vasthouden, dan kan Sergio Perez een belangrijke teamrol gaan spelen. Hij kan proberen de jongens achter hem ietwat af te stoppen, om zodoende het dreigende gevaar van een undercut te neutraliseren. Echter, als we de woorden van Helmut Marko mogen geloven, mag Sergio Perez voor eigen kansen gaan, mits de beide Red Bull-coureur zich tenminste houden aan wat van tevoren is afgesproken. Interessant!
Meest gelezen