Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul

F1-stand

  • 1 KVY
  • 2 MAG
  • 3 GIO
VT1 vr 03 jul 11:00 12:30
VT2 vr 03 jul 15:00 16:30
VT3 za 04 jul 12:00 13:00
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

De knotsgekke trainingsdag in Bakoe

De vrijdag voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan is er één waar nog lang over nagepraat gaat worden. Niet eens zozeer vanwege de actie van de coureurs op de baan, maar meer nog vanwege het optreden van de organisatie. Er ging namelijk het nodige mis.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Om 11:00 uur Nederlandse tijd gaat de eerste vrije training van start zoals elke andere oefensessie. Een klein kwartier lang is er niets aan de hand, totdat Charles Leclerc met zijn Ferrari een putdeksel losrijdt uit het Azerbeidzjaanse asfalt, iets wat later pas wordt ontdekt. De putdeksel ligt nu los op het asfalt, met alle gevolgen van dien voor George Russell. De Williams-rookie rijdt er in volle vaart overheen en beschadigt zijn auto daarbij dusdanig dat het team geen andere optie heeft dan het chassis te wisselen.

Foutje, kan gebeuren, zou je welhaast zeggen, ook al had het heel anders af kunnen lopen. Het tafereel dat enkele minuten later echter volgt doet vermoeden dat er op en rond het circuit niet de meest kundige mensen werken. Eerst trapt een marshal de deksel terug in het asfalt onder het mom van 'zo, die zit weer op zijn plek'. Verderop steelt de chauffeur van de vrachtwagen waarmee de FW42 wordt geborgen de spotlights als hij zijn te hoge takelcombinatie tegen het viaduct parkeert. De Williams-bolide schudt vervaarlijk mee, maar blijft verdere schade bespaard.

De wedstrijdleiding kan niet anders dan besluiten de training af te gelasten, waarbij het haar personeel de kans geeft het Baku City Circuit aan een grondige inspectie te onderwerpen. Een halfuur na het eigenlijke einde van de eerste vrije training wordt de baan veilig verklaard. De tweede training kan gewoon doorgaan, maar eerst mogen de Formule 2-coureurs nog met dichtgeknepen billen de baan op voor de kwalificatie.

Dit keer zijn het echter niet de marshals die de plank volledig misslaan, maar Prema-coureur Sean Gelael. Hij valt stil en wordt keurig geassisteerd door de marshals als Gelael zijn auto doodleuk opnieuw start, wegrijdt en terloops twee van de hulpvaardige mannen omver rijdt. Als door een wonder staan ze ogenschijnlijk ongedeerd op, maar de kwalificatie van Gelael is ten einde. Hij wordt uit de uitslag geschrapt en is morgen pas weer welkom op de baan.

Je zou toch zeggen dat daarmee alle calamiteiten wel voorbij zijn. Het is immers vrijdag, doorgaans een rustig dagje rondtuffen op zoek naar een goede balans voor de kwalificatie en de race. Nadat Daniil Kvyat in de ochtend genoeg tijd had om zijn verjaardag te vieren met een lekker stukje taart, besloot hij zijn eigen feestje echter te verstieren met een stevige klapper in de tweede vrije training.

Niet dat hij de enige was overigens, want ook Lance Stroll deed weer eens van zich spreken. Hij blokkeert zijn wielen, iets wat je hem niet aan kunt rekenen, want zelfs de toppers schoten nog weleens rechtdoor, maar het verschil tussen die toppers en Stroll is dat zij hem wel uit de muur houden. Stroll probeert namelijk nog om in te sturen, om te laat te bedenken dat hij de bocht niet haalt. Hij wil alsnog de uitloopzone in rijden, maar heeft niet meer de ruimte om die manoeuvre te voltooien. De muur brengt de Racing Point-bolide tot stilstand.

Als om 16:30 uur het licht in de pits op rood springt, is er weinig ruimte meer voor controverse, zou je denken. De FIA denkt daar echter anders over en berispt Pierre Gasly met een ongekend hoge straf voor het missen van de weegbrug. De Franse Red Bull-coureur moet zondag achteraan starten op een circuit waarop een inhaalrace geen abc-tje is. Aan de andere kant, als er ergens een circuit is waar je door knotsgekke omstandigheden naar voren kan rijden, is het de baan in Bakoe wel. Zoveel heeft vandaag wel weer uitgewezen.

Speel mee (gratis!) met de RacingNews365 Bingo tijdens de GP van Oostenrijk en win te gekke prijzen!

Claim je Bingo kaart

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van Azerbeidzjan

Weersverwachting Natte start Formule 1-seizoen in Oostenrijk