Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De la Rosa: "Dan was Jos Verstappen onverslaanbaar"

Dit weekend staat in het teken van de Dutch Grand Prix op Zandvoort, maar het duinencircuit herbergt een prachtige historie met ook grote Nederlandse successen. Zo ook in 1993 toen Jos Verstappen de prestigieuze Masters of F3 op zijn naam schreef.

Jos Verstappen was het grootste talent in de autosport in 1993. De Nederlander werd wereldwijd geprezen en talloze F1-teams vochten om de diensten van Verstappen. Voormalig F1-coureur Pedro de la Rosa weet nog goed hoe hij genadig om zijn oren werd gereden door Verstappen op Circuit Zandvoort. Later werd De la Rosa teamgenoot van Verstappen in 2000 bij het team van Arrows. "Jos was bijzonder snel en getalenteerd. Over een ronde al helemaal, hij vloog altijd uit de startblokken", begint de Spanjaard in gesprek met RacingNews365. Die snelheid etaleerde Verstappen in '93 in de Formule 3 en ook tijdens de Masters op Zandvoort. De wereldtop was aanwezig, maar volgens De la Rosa maakte niemand anders kans op de zege. "Ik weet nog heel goed dat we in de Formule 3 de Masters op Zandvoort reden. We kwamen aan op Zandvoort en hij vernietigde ons allemaal. Hij kende Zandvoort natuurlijk, maar hij was een klasse apart terwijl er de beste F3-coureurs van de wereld reden."

"Het was een wereldevenement, maar Jos was zoveel sneller dan de rest. Hij had onwijs veel talent. Met de juiste begeleiding, en als hij niet gebukt ging onder de druk, dan was Jos onverslaanbaar", erkent De la Rosa. In de jaren 90 was het gat tussen F3 en F1 veel groter dan nu en bestond er geen F2. Daarnaast hadden de teams en coureurs geen beschikking over simulatoren. Dit hield in dat het leren kennen van een circuit en auto letterlijk op de baan plaatsvond. Het bleek uiteindelijk geen gemakkelijke opgave. "Jos was een van de weinige coureurs die direct van de Formule 3 naar de Formule 1 ging. Toentertijd was dat een gigantische stap, totaal niet te vergelijken met tegenwoordig. Je had geen stuurbekrachtiging en de auto’s waren compleet anders. Ze waren erg moeilijk te besturen en fysiek was het rijden veel zwaarder", legt De la Rosa uit.

De la Rosa: "Bij Verstappen zijn er geen politieke spelletjes"

In 2000 vormden De la Rosa het rijdersduo bij Arrows in de prachtige oranje-zwarte wagen, die op sommige momenten behoorlijk snel was, maar uiteindelijk door een combinatie van te weinig downforce en betrouwbaarheidsproblemen slechts sporadisch om de punten kon strijden. "Ik heb een goede relatie met Jos. Wat me zo aan hem bevalt, is dat hij gewoon recht voor je raap is. Hij speelt geen spelletjes, zegt wat hij denkt. Bij Jos zijn er geen politieke spelletjes. Het klikte heel goed tussen ons en we deelden ook alle data met elkaar. Ik denk dat Max op dat punt ook erg op zijn vader lijkt, hij is ook gewoon direct. No-nonsense." De toen nog kleine Max Verstappen was ook in 2000 aanwezig bij een aantal F1-races. "Ik herinner met nog goed dat Jos de kleine Max meenam naar de race op de Nürburgring. Hij was een super leuk mannetje en ik heb daar nog altijd leuke herinneringen aan. Max won vervolgens in de karting, liet toen zien hoe snel hij was en plots zat hij al in de F1", aldus de Spanjaard die de 'kleine' Max zich razendsnel zag ontwikkelen tot, naar de mening van De la Rosa, de beste F1-coureur van dit moment. De la Rosa nam tussen 1999 en 2012 uiteindelijk deel aan 107 GP-weekenden, waarin hij voor teams als McLaren, BMW, Jaguar en Arrows uit kwam.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin