Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De la Rosa: "Dat is de enige manier om Verstappen van de titel te houden"

Het Formule 1-seizoen 2022 had het in zich om één van de spectaculairste seizoenen van de laatste jaren te worden. Is de angel nu uit het seizoen door de gigantische voorsprong van Max Verstappen? RacingNews365 sprak uitgebreid met voormalig F1-coureur Pedro de la Rosa.

Max Verstappen profiteerde dit seizoen optimaal van alle cadeautjes die hij van Ferrari kreeg. De rijdersfouten van Charles Leclerc in Imola en Paul Ricard, de tactische flaters van het team in Monaco en Silverstone én natuurlijk de onbetrouwbare Ferrari-krachtbron. Samen met de goed geluimde Pedro de la Rosa bespreken we het F1-seizoen tot dusver. De Spanjaard kende een mooie carrière in de autosport en reed tussen 1999 en 2012 in de Formule 1. Daar was hij onder meer teamgenoot van Jos Verstappen bij Arrows, maar zijn grootste successen kwamen bij McLaren. "Ik denk dat het een fantastisch seizoen is qua gevechten op de baan. Er is niets beter in de F1 dan dat je minimaal twee teams hebt die kunnen strijden voor de zeges. Dat is dit seizoen het geval geweest en er is eigenlijk geen enkele Grand Prix geweest waarbij je op voorhand de winnaar aan kon wijzen", steekt De la Rosa van wal in een exclusief interview met RacingNews365. "Het ging altijd tussen twee teams en meestal natuurlijk tussen twee coureurs die streden voor de zege. Maar door omstandigheden is het toch bijna altijd dezelfde coureur die wint: Max Verstappen." De la Rosa geniet volop van het rijden van de Nederlander, maar baalt wel dat de titelstrijd nu al gelopen lijkt: "Dat is minder voor het seizoen, omdat we nu net iets over de helft zijn en het gat erg groot is. Max domineert en het wordt lastig voor hem om de titel te verliezen. Dat is jammer, want iedereen wil natuurlijk weer zien dat de titel in de laatste race van het seizoen beslist wordt." Op zijn voormalig werkgever Ferrari is De la Rosa wel kritisch: "Ferrari en Leclerc hebben veel punten laten liggen. Door betrouwbaarheid, strategische fouten or rijdersfouten. Dat loopt als een rode draad door het seizoen: het seizoen is geweldig, maar door deze fouten is het gat zo groot tussen Max en Charles." "Red Bull heeft bewezen dat het op alle vlakken een zeer sterk team is. Ze zijn betrouwbaar en hebben snel geleerd van hun fouten in de eerste races", waarmee De la Rosa verwijst naar de twee uitvalbeurten van Verstappen in de eerste twee races.

Verstappen nog veel volwassener

De Spanjaard ziet bij Verstappen nog meer rust en tact dan voorheen. "Wanneer zie je Max nog een wiel blokkeren? Vroeger spinde hij nog wel eens in een vrije training, dan zocht hij onnodig de limiet op. Maar Max is nu foutloos, hij rijdt anders dan in het verleden. Niet dat hij in het verleden veel fouten maakte hoor, maar hij is nu nog volwassener. Max rijdt als een ware kampioen." Enthousiast vervolgt De la Rosa: "Hij weet wanneer hij moet pushen en zijn gevechten met Leclerc zijn geweldig geweest. Daarbij speelde Max het altijd safe, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Ik denk dat Max met die titel op zak nog een volgende stap wist te zetten in zijn ontwikkeling." Verstappen is volgens hem dan ook de beste coureur van dit moment: "Hij heeft alles onder controle, maakt geen enkele fout. Het is geweldig om hem te zien racen. Hij is slim, agressief, snel. Max heeft het gewoon allemaal."

Red Bull kan de titel alleen verliezen door DNF's te scoren

Pedro de la Rosa

De enige manier voor Ferrari om Verstappen van de titel te houden

Er zijn nog tien races te gaan en daarmee nog meer dan 250 punten te verdienen, maar toch verwacht De la Rosa dat het voor Ferrari bijzonder lastig zal worden om Verstappen van zijn tweede opeenvolgende wereldtitel te houden. In zijn ogen heeft de Italiaanse renstal niets meer te verliezen. "Ferrari moet vanaf nu agressief te werk gaan. De enige manier om Max te stoppen is door het scoren van dubbelzeges voor Charles en Carlos in de komende paar races. Anders is de titel gewoon verloren, dan is het beslist." "Het gaat niet alleen om de 63 punten achterstand, maar ook dat je strijd tegen Verstappen en Red Bull. Ze hebben een vergelijkbaar pakket als Ferrari, maar zijn betrouwbaarder en daarom wordt het voor Ferrari heel lastig om op die punten in te lopen."

Gridstraf voor Red Bull?

Als De la Rosa het voor het zeggen had bij Red Bull, dan zou hij ook geen onnodige risico's nemen. Het is immers beter om races te finishen dan tegen een DNF aan te lopen. "Met een voorsprong van 63 punten kan je als Red Bull zijnde het ook op safe spelen. Dan komt er een punt dat je naar de motor kijkt en hem toch maar een race eerder wisselt. Je wilt niet tot het uiterste gaan. Het is beter om dan een gridstraf te nemen en de beschikking te hebben over een verse motor, dan een race niet te finishen. Je weet ook dat je bij een gridstraf toch makkelijk weer in de top vijf finisht." "Red Bull kan de titel alleen verliezen door DNF’s te scoren. Het gat tussen Red Bull, Ferrari en de rest van het veld is qua snelheid gigantisch. Met Mercedes iets kleiner, maar je kan nog altijd prima punten scoren na een gridstraf." "Daarnaast heeft Red Bull ook Checo Perez. Dat is een goede teamspeler die er zeker voor ze zal staan en zijn rol perfect zal vervullen." Tijdens de zomerstop volgens nog twee delen van ons interview met De la Rosa. In deel twee vergelijken we Max Verstappen en Charles Leclerc. In deel drie zoomen we in op Jos en Max Verstappen. De la Rosa weet als voormalig teamgenoot van Verstappen ook precies hoe de vader van Max racete, wat zijn rijstijl was en ziet daarin zeker gelijkenissen met Max.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal