Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De meest genadeloze Formule 1-straffen ooit

Vorig jaar kreeg Racing Point een hoge boete en 15 punten aftrek voor het illegaal kopiëren van de brake ducts van Mercedes. Dat bedrag valt echter in het niet bij straffen die in het verleden werden uitgedeeld. Een overzicht.

Toen Racing Point afgelopen jaar een boete kreeg van 400.000 dollar voor het kopiëren van Mercedes-onderdelen, zullen sommigen hardop hebben gelachen. Het is namelijk een schamel bedrag als je ziet wat voor straffen er in het verleden in de Formule 1 zijn uitgedeeld.

Ferrari, Schumacher en Barrichello: 1 miljoen dollar

In 2002 was Rubens Barrichello op weg naar de overwinning tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Vlak voor de finish trapte hij echter op de rem, omdat hij de opdracht had gekregen Michael Schumacher te laten winnen. Er werd schande gesproken van de actie, zeker omdat het nog relatief vroeg in het seizoen was en Barrichello nog meedeed om de wereldtitel. Het publiek liet tijdens de podiumceremonie de onvrede merken. Met het schaamrood op de kaken dirigeerde Schumacher zijn teamgenoot naar de hoogste trede en gaf hij hem de winnaarsbokaal. Hoewel er geen specifieke regels waren tegen teamorders overtraden de coureurs op het podium de regels door van plek te wisselen. De FIA besloot hard in te grijpen: Ferrari en de coureurs krijgen samen een boete van een miljoen dollar. Lees hier het uitgebreide verhaal terug.

Renault: voorwaardelijke schorsing van twee jaar

De Grand Prix van Singapore werd in 2008 gewonnen door Fernando Alonso, die profiteerde van een crash van teamgenoot Nelson Piquet jr. Een jaar later bleek dat laatstgenoemde opzettelijk was gecrasht in opdracht van teambaas Flavio Briatore en engineering director Pat Symonds, zodat Alonso kon profiteren van de daaropvolgende safety car. De FIA schorste Briatore voor het leven, terwijl Symonds vijf jaar lang zijn gezicht niet mocht laten zien in de paddock. Piquet kwam er zonder straf vanaf. Renault bekende schuld en werd voorwaardelijk geschorst voor twee jaar. En Fernando Alonso, die de race won? Die kreeg geen straf, want zijn medewerking werd nooit bewezen. Check het volledige verhaal via de link.

BAR: Twee races schorsing

Het kwakkelende BAR stond in 2005 na enkele races met problemen op het podium in Imola. Na afloopt stuitte de FIA op een bijzonder fenomeen: een tweede, verborgen brandstoftank. Daar zat nog zo'n twaalf liter aan brandstof in verborgen. Na het weghalen van die tank was de auto te licht. Na lang beraad werd BAR vrijgesproken door de stewards, maar de FIA was het daar niet mee eens. Het Internationale Hof van Beroep oordeelde niet veel later dat de resultaten van het team tijdens de race op Imola nietig werden verklaard. Het team kreeg ook een schorsing van twee races, waardoor het de Grand Prix van Spanje en Monaco aan zich voorbij moet laten gaan. Check hier het hele verhaal omtrent de tweede brandstoftank.

McLaren: honderd miljoen dollar boete

In 2007 kwam het zogeheten 'spygateschandaal' aan het licht in de Formule 1. McLaren had via een Ferrari-werknemer vertrouwelijke info in handen gekregen. De FIA oordeelde dat McLaren schuldig was en deelde een enorme straf uit: het team werd uit het constructeurskampioenschap van 2007 geschrapt en kreeg een boete van honderd miljoen dollar. Het uitgebreide verhaal lees je hier.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"