Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De lastige en gevaarlijke keuze waar Red Bull momenteel voor staat

Met een grote voorsprong van 80 punten in de coureursstand en bijna 100 punten in de constructeursstand beginnen Max Verstappen en Red Bull de zomerstop in een betere positie dan gehoopt. Toch hangt ze een lastige keuze boven het hoofd. Wanneer wordt de focus verlegd naar 2023?

Red Bull en Mercedes waren in 2021 tot aan de laatste ronde van de allerlaatste race met elkaar in gevecht voor de wereldtitel. Max Verstappen won uiteindelijk de coureurstitel, maar de constructeurstitel (en dus het meeste geld) ging naar Mercedes. In de tussentijd moest er ook nog eens een compleet nieuwe Formule 1-bolide voor 2022 ontworpen worden. Dit is bij de Oostenrijkse renstal beter gelukt dan bij Mercedes. Topontwerper Adrian Newey heeft een competitieve bolide neergezet. Mogelijk zelfs de snelste op de grid van 2022 als we kijken naar de stand in beide wereldkampioenschappen. Ferrari staat bijna honderd punten achter Red Bull en Mercedes staat zelfs daar weer achter. Een gunstige voorsprong voor Verstappen en Red Bull, dat zeker, maar wanneer is het juiste moment om de focus te verleggen naar het volgende jaar? De overstap van 2022 naar 2023 is minder heftig dan afgelopen winterstop, want de auto's blijven grotendeels hetzelfde. De 2023-bolide wordt dus een evolutie van de huidige auto. Toch zijn er enkele Formule 1-teams die zich al focussen op het nieuwe seizoen. Een aantal concurrenten van Red Bull hebben hier dus al een voorsprong.

Upgrades in de F1 deels aan banden gelegd

Door het budgetplafond in de Formule 1 kunnen de auto's op de grid niet vrijuit worden doorontwikkeld. De F1-teams moeten zich houden aan een maximaal budget van 145 miljoen dollar - daarbovenop komt nog wel een 3% inflatiecompensatie. Door het budgetplafond moet er gekozen worden waarin wel en waarin juist niet geïnvesteerd wordt. Voor 2023 begint de teller weer 'op nul', waarbij het budgetplafond wel omlaag gaat naar 140 miljoen dollar (plus de inflatiecompensatie). Er is dus meer ruimte voor grote upgrades, maar hiervoor is natuurlijk tijd en moeite nodig. De gunstige voorsprong van Red Bull lijkt het makkelijker te maken om de focus te verleggen naar volgend jaar, maar dit blijft een zeer riskante keuze. De renstal van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez weet namelijk niet wat de plannen van Ferrari zijn. De nummer twee in het huidige kampioenschap heeft een snelle bolide, maar niet alles lijkt nog te kloppen in 2022. Gaan zij alles op alles zetten om in 2022 voor beide titels te gaan, of wordt hier al breed geïnvesteerd in het komende Formule 1-seizoen? Red Bull staat dus voor een lastige keuze. Na de zomerstop stoppen met het ontwikkelen van de huidige bolide en alle tijd steken in de nieuwe auto, of toch nog wat nieuwe upgrades bedenken en doorvoeren? Topontwerper Adrian Newey en zijn team zullen er achter de schermen ongetwijfeld mee bezig zijn.

Geen kwestie van 'gewoon het potje opmaken'

De situatie is ingewikkelder dan 'gewoon' het budgetplafond gebruiken dit seizoen. Het is niet zomaar doorwerken tot het geld op is, want de fabriek moet grotendeels omgezet worden naar het volgende project voor 2023. Met de RB18 als basis wordt de RB19 wel degelijk een evolutie met significante veranderingen, waar veel tijd voor nodig is. Tijd waarbij Newey en zijn team een andere aanpak hebben dan een aantal kleinere upgrades, zoals we zagen tijdens de afgelopen races - en zeer waarschijnlijk de komende races na de zomerstop. Een nieuw boek beginnen met de RB19 hangt echter af van één grote keuze: wanneer is de RB18 'klaar' en goed genoeg voor het wereldkampioenschap, zodat Red Bull ook in 2023 voor beide titels kan strijden?

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin