Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De moeite die AlphaTauri moest doen om de kleine Tsunoda in de auto te laten passen

Met een lengte van 1 meter en 59 centimeter is Yuki Tsunoda met afstand de kleinste coureur van de Formule 1-grid. AlphaTauri moest wat extra werk te verrichten om te zorgen dat de kleine Japanner in de AlphaTauri AT02 paste.

Dit jaar maakte Yuki Tsunoda de overstap van de Formule 2 naar de koningsklasse van de autosport. De Honda-protegé mag aan de slag bij het zusterteam van Red Bull, AlphaTauri, nadat hij vorig jaar als derde eindigde in de kweekvijver van de Formule 1. De 20-jarige coureur, de eerste Formule 1-coureur die in deze eeuw is geboren, is echter niet de langste man van de grid. Sterker nog, met zijn 1 meter en 59 centimeter is hij veruit de kleinste. In aanloop naar het seizoen moest AlphaTauri wat extra spreekwoordelijke (centi)meters maken zodat de jongeling in de wagen zou passen. Tsunoda legt voor de microfoon van onder meer RacingNews365 uit wat er allemaal bij komt kijken. "Om in de auto te stappen moet er veel schuim in mijn monocoque worden aangebracht, zodat mijn zitpositie hoger is en ik de cockpit uit kan kijken. We hebben bovendien ook een speciale constructie moeten maken zodat ik bij de pedalen kan." Iets wat echter in zijn voordeel kan werken, is zijn gewicht. De korte coureur neemt namelijk ook minder kilo's mee de cockpit in. Toch is hij niet van mening dat het een groot voordeel is voor hem en zijn team. "Het heeft heel veel werk gekost, er zit best wat moeite in, om het perfecte stoeltje voor mij te maken. Voor mij is het dus geen voordeel geweest." "Ik zie het ook niet als een voordeel in de Formule 1, want de FIA bepaalt hoe de verdeling van het extra gewicht in een wagen moet zijn. Je kan niet kiezen waar je het plaatst, dus het betekent dat dat slechts een minimaal voordeel is. Wat betreft de aerodynamica zie ik weinig verschil, want de wagens zijn vandaag de dag gemaakt voor grotere coureurs", aldus Tsunoda.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'