Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De moeizame tweede testweek van Red Bull

De wintertests van de Formule 1 zitten erop. In acht dagen hebben Red Bull en Max Verstappen hopelijk genoeg gedaan om goed voorbereid aan de start te staan in Melbourne, al verliep de tweede testweek van de Nederlander niet geheel van een leien dakje.

Met de 129 ronden die Max Verstappen en Red Bull op de woensdag in Barcelona aflegden, hadden ze normaal gesproken niets te klagen gehad. Toch had dat totaal hoger uit kunnen vallen als er geen problemen waren geweest met de versnellingsbak. Hoewel, problemen, Verstappen sprak na afloop van routinechecks.

Feit is echter dat twee dagen later Red Bull opnieuw de achterkant van de RB15 ontblote om opnieuw naar problemen met de versnellingsbak te kijken. Dit keer hield het Max Verstappen vrijwel de hele dag aan de kant op wat zijn laatste testdag was. Waar men hoopte zonder problemen die laatste testdag te doorlopen - de auto kon immers 'probleemloos gerepareerd worden' na de smakker van Pierre Gasly - kwam men toch ietwat bedrogen uit. Verstappen reed een totaal van 29 ronden. Zijn die problemen dermate hartgrondig van aard dat men zich zorgen moet maken om de overall betrouwbaarheid van de RB15? De tijd moet het leren. Verstappen labelde de betrouwbaarheid als het 'belangrijkste speerpunt' van de tweede testweek en in dat opzicht kan het team zonder de issues van deze week. Onder het kopje betrouwbaarheid is het optreden van Honda een zeer welkome opsteker. Niet alleen achterin de Red Bull, maar ook achterin de Toro Rosso bleef de Japanse krachtbron ogenschijnlijk moeiteloos haar rondjes draaien, al zingt in de paddock nog altijd het geluid over vermeende trillingen in de krachtbron rond. Het team ontkent dat in alle toonaarden, maar waar rook is, is vaak ook vuur. Qua pure snelheid heeft Red Bull nog niet echt weten te imponeren, al blijft het de vraag wat de performance runs die we hebben gezien daadwerkelijk zeggen over de onderlinge krachtsverhoudingen. Op het moment dat iedereen er eens goed voor ging zitten, op donderdag en vrijdag pakte menig team uit met performance runs, kwam Red Bull aardig mee, maar wist nooit echt te imponeren, al moet gezegd worden dat Max Verstappen daartoe wellicht ook geen echte kans heeft gekregen. Verstappen wist zelf te melden dat het middenveld wat dichterbij lijkt te zijn gekomen, maar hij verwacht dat die teams ook net zo snel weer wegzakken als de ontwikkelingsrace in alle hevigheid losbarst. Het lijkt erop dat Red Bull ook in 2019 weer één van de drie topteams is, de vraag blijft echter hoe de Oostenrijkse formatie zich verhoudt ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Daar is echter nog een vraag bijgekomen. Is Pierre Gasly met twee onnodige crashes in vier testdagen bestand tegen de druk van het rijden voor het topteam? Ook hiervoor geldt dat de tijd dat moet leren.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"