Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De mogelijke nieuwe teamgenoten van Max Verstappen

Ook in 2022 rijdt Sergio Perez naast Max Verstappen. Hiermee breekt Red Bull echter opnieuw met haar eigen werkwijze. Voor welk dilemma staat de renstal en wie kan er in 2023 naast de Nederlander gaan rijden?

Red Bull is vele malen groter dan alleen het topteam waar Max Verstappen en Sergio Perez voor rijden. Binnen de racewereld is de energiedrankjesfabrikant als sponsor met de Red Bull-opleiding actief in vrijwel alle opstapklassen richting de Formule 1. Jong talent krijgt via deze opleiding de kans om door te stromen naar de koningsklasse. Dit kan via de unieke constructie waarvan Red Bull profiteert in de F1. Het merk heeft namelijk twee teams, want ook AlphaTauri valt onder het bewind van eigenaar Dietrich Mateschitz. Vroeger werd het team onder de naam Toro Rosso beschouwd als dochterteam en opleidingsteam voor Red Bull, tegenwoordig staat het team wat meer op zichzelf. Toch blijft het idee enigszins hetzelfde: wie het goed doet bij AlphaTauri, komt in aanmerking voor een stoeltje bij Red Bull.

Red Bull blokkeert haar eigen juniorenopleiding

De afgelopen jaren gaat het echter niet zo goed met de junioren van Red Bull. Of beter gezegd, het gaat niet goed met de doorstroom van deze junioren. Nadat talenten als Pierre Gasly en Alexander Albon tegenvielen in het stoeltje naast Max Verstappen werd namelijk buiten de poule met eigen coureurs gekeken. Sergio Perez kreeg het stoeltje naast de Nederlander in 2021 en ook komend seizoen rijdt de Mexicaan voor Red Bull. Hiermee werpt de renstal een blokkade op die verder gaat dan alleen AlphaTauri. Volgens de structuur bij Red Bull zou Pierre Gasly, die in 2021 wederom een verbluffend seizoen reed, door moeten stromen naar een stoeltje bij het topteam. Dit kan echter niet nu ze Perez van buiten de Red Bull-familie naar het team hebben gehaald. Gasly moet bij AlphaTauri blijven, wat er ook weer voor zorgt dat junioren niet kunnen debuteren in de F1. Nu scheelt het dat het al een tijdje rustiger is bij de junioren van talentscout Helmut Marko. Talenten Juri Vips en Liam Lawson hebben net een jaartje in de Formule 2 gereden en de veelbelovende Dennis Hauger won in 2021 het Formule 3-kampioenschap. De mannen kunnen dus nog even wachten op hun F1-debuut, maar er gaat een moment komen wanneer de doorstroming der junioren stil dreigt te vallen.

Wie kan er in 2023 naast Verstappen rijden?

Perez ligt vast voor 2022, maar vanaf 2023 zijn er verschillende mogelijkheden voor Red Bull. De 31-jarige Mexicaan zal naar alle waarschijnlijkheid geen vijf tot tien jaar naast Verstappen blijven rijden, er vanuit gaande dat de Limburger nog een paar jaren blijft plakken bij de Oostenrijkse renstal. De komende jaren zal er ongetwijfeld weer gekeken worden naar de jongere coureurs binnen de Red Bull-familie. Marko heeft voor het stoeltje naast Verstappen in 2023 twee reële opties. De 'makkelijkste' keuze is het contract van Perez verlengen, mits hij in 2022 goed presteert. Optie nummer twee is Gasly. Marko wil in 2022 gaan kijken of de Fransman klaar is voor promotie naar Red Bull. Ook kan de man uit Graz besluiten dat Pierre naar een ander Formule 1-team op de grid mag verkassen. Naast Perez en Gasly is het natuurlijk mogelijk dat er een Red Bull-junior promoveert, maar deze coureur zal zich zonder twijfel eerst moeten bewijzen bij AlphaTauri. Yuki Tsunoda zou eventueel kunnen promoveren, maar na een tegenvallend seizoen in 2021 lijkt dit op dit moment onwaarschijnlijk. Mocht Red Bull om wat voor reden dan ook besluiten dat geen van deze opties geschikt is voor het tweede Red Bull-stoeltje in 2023, dan kan het team altijd nog een andere coureur op de grid binnen hengelen. Ook deze kans lijkt zeer klein, maar een terugkeer van Albon zou nog een optie kunnen zijn, vooral gezien het feit dat de Williams-coureur nog een link heeft met het Red Bull-team. De renstal maakte zich afgelopen jaar ook hard voor een terugkeer van Alex in de Formule 1. Red Bull bevindt zich als topteam in ieder geval in een luxepositie wat betreft het kiezen van coureurs, al moet er wel rekening gehouden worden met de doorstroom van hun eigen junioren. Als deze vastloopt, vervalt namelijk het nut van de juniorenopleiding. Dit is iets wat bij het energiedrankjesmerk juist altijd hoog in het vaandel heeft gestaan, dus het lijkt onwaarschijnlijk dat ze van dat principe af zullen stappen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"