Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De mooiste F1-auto's aller tijden: Brabham-BMW BT52

Zonder meer een historische auto, deze Brabham-BMW BT52 uit 1983. Niet alleen omdat de Braziliaan Nelson Piquet er zijn tweede wereldtitel mee verovert. Dit is de eerste F1-auto met turbomotor die een coureur naar het wereldkampioenschap stuwt. Pionier Renault heeft beteuterd het nakijken.

De Brabham-BMW BT52 is een van de belangrijkste én fraaiste wapenfeiten op het toch al van succesnummers uitpuilende cv van ontwerper Gordon Murray. Denk alleen al aan de McLaren-Honda MP4/4 uit 1988 die eerder in deze rubriek voorbij kwam. Opvallend is de ranke, slanke lijn vrijwel zonder sidepods, een ontwerprichting die mogelijk is door het verbod op grond-effect in 1983. Zuid-Afrikaan Murray benut design-technisch de speelruimte die het nieuwe reglement biedt maximaal. De monocoque is vervaardigd uit een mengsel van aluminium en koolstofvezel. Het feit dat er tijdens de races bijgetankt mag worden, betekent dat Murray kan inzetten op een kleinere brandstoftank ter verlaging van het gewicht. Opvallend zijn verder de relatief forse voor- en achtervleugels. Ze zorgen voor meer neerwaartse kracht. Een ander sterk punt van de BT52 is de extreem krachtige BMW-turbomotor achterin. De 1,5 viercilinder is gebaseerd op een productiemotor, gemaakt van gietijzer en voorzien van een KKK-turbo. Het vermogen bedraagt in races zo’n 650 pk en tot wel 800 pk voor de kwalificatie-exemplaren. Ook niet onbelangrijk zijn de radiaalbanden van Michelin, in ’83 van alle merken (Pirelli, Goodyear) het meest consistent. Verder springt de snaarstrakke Parmalat-livery direct in het oog. Een fraaie kleurstelling die halverwege het seizoen precies wordt omgedraaid: donkerblauw wordt wit en vice versa. Bijzonder! Vanaf race een blijkt dat de pijlvormige BT52 een heuse titelkandidaat is. Kopman Nelson Piquet wint overtuigend de openingsrace in Rio de Janeiro en wint gaandeweg nog twee Grands Prix (Monza, Brands Hatch). Gedurende het hele seizoen vecht Piquet een verbeten gevecht uit met Renault-coureur Alain Prost, waarbij de eerste de titelstrijd tijdens de finalerace in Zuid-Afrika in zijn voordeel beslist, tot groot verdriet van turbopionier Renault. Piquets teamgenoot Riccardo Patrese is in 1983 uiterst ongelukkig met een schier oneindige pechreeks, maar wint als troostprijs de slotrace in Kyalami. Brabham grijpt daardoor weliswaar naast de constructeurstitel, maar de toch enigszins verrassende rijderstitel van Piquet gaat met hoofdletters (BMW!) de geschiedenisboeken in als het eerste turbokampioenschap in de historie van de sport. De Brabham-BMW BT52 is voor velen een van de mooiste F1-auto’s aller tijden. Wat vind jij van deze auto? Laat je stem achter in onderstaande poll.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'