Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Liveblog Race
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

De mooiste F1-auto's aller tijden: Brabham-BMW BT52

Zonder meer een historische auto, deze Brabham-BMW BT52 uit 1983. Niet alleen omdat de Braziliaan Nelson Piquet er zijn tweede wereldtitel mee verovert. Dit is de eerste F1-auto met turbomotor die een coureur naar het wereldkampioenschap stuwt. Pionier Renault heeft beteuterd het nakijken.

De Brabham-BMW BT52 is een van de belangrijkste én fraaiste wapenfeiten op het toch al van succesnummers uitpuilende cv van ontwerper Gordon Murray. Denk alleen al aan de McLaren-Honda MP4/4 uit 1988 die eerder in deze rubriek voorbij kwam. Opvallend is de ranke, slanke lijn vrijwel zonder sidepods, een ontwerprichting die mogelijk is door het verbod op grond-effect in 1983. Zuid-Afrikaan Murray benut design-technisch de speelruimte die het nieuwe reglement biedt maximaal.

De monocoque is vervaardigd uit een mengsel van aluminium en koolstofvezel. Het feit dat er tijdens de races bijgetankt mag worden, betekent dat Murray kan inzetten op een kleinere brandstoftank ter verlaging van het gewicht. Opvallend zijn verder de relatief forse voor- en achtervleugels. Ze zorgen voor meer neerwaartse kracht. Een ander sterk punt van de BT52 is de extreem krachtige BMW-turbomotor achterin. De 1,5 viercilinder is gebaseerd op een productiemotor, gemaakt van gietijzer en voorzien van een KKK-turbo. Het vermogen bedraagt in races zo’n 650 pk en tot wel 800 pk voor de kwalificatie-exemplaren. Ook niet onbelangrijk zijn de radiaalbanden van Michelin, in ’83 van alle merken (Pirelli, Goodyear) het meest consistent.

Verder springt de snaarstrakke Parmalat-livery direct in het oog. Een fraaie kleurstelling die halverwege het seizoen precies wordt omgedraaid: donkerblauw wordt wit en vice versa. Bijzonder!

Vanaf race een blijkt dat de pijlvormige BT52 een heuse titelkandidaat is. Kopman Nelson Piquet wint overtuigend de openingsrace in Rio de Janeiro en wint gaandeweg nog twee Grands Prix (Monza, Brands Hatch). Gedurende het hele seizoen vecht Piquet een verbeten gevecht uit met Renault-coureur Alain Prost, waarbij de eerste de titelstrijd tijdens de finalerace in Zuid-Afrika in zijn voordeel beslist, tot groot verdriet van turbopionier Renault.

Piquets teamgenoot Riccardo Patrese is in 1983 uiterst ongelukkig met een schier oneindige pechreeks, maar wint als troostprijs de slotrace in Kyalami. Brabham grijpt daardoor weliswaar naast de constructeurstitel, maar de toch enigszins verrassende rijderstitel van Piquet gaat met hoofdletters (BMW!) de geschiedenisboeken in als het eerste turbokampioenschap in de historie van de sport.

De Brabham-BMW BT52 is voor velen een van de mooiste F1-auto’s aller tijden. Wat vind jij van deze auto? Laat je stem achter in onderstaande poll.

Poll

Welk cijfer geef jij de Brabham-BMW BT52?

keer gestemd

1 reactie

    x
    Live Formule 1 GP Spanje