RacingNews365 gaat in de komende periode op zoek naar de mooiste Formule 1-auto's aller tijden. Vandaag is het de beurt aan de imposante Ferrari 312T uit 1975. Het ontwerp van de 312T begint al in 1974, als het technische team van de Scuderia onder leiding van Mauro Forghieri de wegliggingsproblemen van de 312B3 niet afdoende kan wegwerken. Revolutionair is de plaatsing van de versnellingsbak, voor de achteras: ‘transversaal’. Vandaar de T in de typeaanduiding. Die plaatsing verschaft de nieuwe Ferrari – uitgerust met een platte 3-liter V12 -een uiterst stabiele wegligging, die goed past bij de rustige, precieze rijstijl van kopman Niki Lauda. Lauda en zijn Zwitserse teamgenoot Clay Regazzoni beginnen het seizoen van 1975 nog met de oude B3, maar tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika in het voorjaar volgt dan eindelijk het racedebuut van het nieuwe wonderwapen uit Maranello. Dat verloopt echter teleurstellend. Regazzoni’s auto wordt verkeerd afgesteld en Lauda ziet zich voor allerlei kinderziektes geplaatst. Maar na de matige seizoenstart wint de Oostenrijker drie Grands Prix op rij (waaronder die van Monaco), gevolgd door een tweede plaats op Zandvoort en weer een dominante zege in Frankrijk. De voorlaatste race van het seizoen, de Grand Prix van Italië, is een eenvoudige prooi voor Clay Regazzoni terwijl Lauda met een bekeken derde plaats zijn eerste wereldtitel veilg stelt. Ferrari is meteen ook zeker van het constructeurskampioenschap. Als toetje verovert Lauda ook nog de overwinning in de seizoensfinale op Watkins Glen (USA). Hoe mooi wil je het hebben? Voor veel F1-volgers behoort de Ferrari 312T (die in 1976 nog even door mag) tot de indrukwekkendste bolides uit de rijke historie van de Scuderia. Welk cijfer geef jij deze auto? Laat je stem achter in onderstaande poll.
Meest gelezen