Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Williams

De Nederlandse uitvinding waardoor verreweg de beste F1-auto ooit direct verboden werd

We gaan terug naar het jaar 1993. Williams bouwt aan het begin van de jaren '90 ronduit dominante Formule 1-bolides en als het aan het Nederlandse DAF had gelegen, was men nóg een klap sneller én dominanter geweest. De FIA stak daar echter een stokje voor.

Williams CVT
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RacingNews365

DAF, we kennen het bedrijf vandaag de dag als een grote fabrikant van trucks, als Eindhovens trots. Je zou DAF misschien niet zo snel linken aan de Formule 1, maar dan ben je de voorbije jaren ongetwijfeld niet in het DAF-museum geweest.

DAF maakte in het verleden natuurlijk ook personenauto's, uitgerust met het 'pientere pookje', oftewel een automatische versnellingsbak met een riemoverbrenging. In 1993 testte Williams met een fors doorontwikkelde versie van dat systeem, genaamd CVT (Continously Variable Transmission). Men vond in een metalen riem een riem die sterk genoeg was om de krachten van een F1-auto te doorstaan.

In plaats van dat de coureur, in dit geval Williams-testcoureur David Coulthard, diende op te schakelen, werd alles in zijn geheel geregeld door sensoren. Tandwielen in de versnellingsbak waren verleden tijd. In plaats daarvan lag de riem over twee tegenover elkaar geplaatste poelies heen. Dit waren kegelvormige poelies en bewogen van en naar elkaar toe, waardoor de omtrek van het deel waar de riem over heen lag groter of kleiner werd. Zo werden de versnellingsbakverhoudingen steeds in het moment bepaald.

Dit ging naadloos en dus was er ook geen noodzaak meer tot over- of terugschakelen door de coureur. Het directe gevolg: minder bewegingen en schokken in de auto door de start-stop-aard van een conventionele versnellingsbak en een totaal ander geluid. Toerentallen vielen immers niet meer terug. Sterker nog, men reed te allen tijde met het optimale toerental.

			© RacingNewws365
	© RacingNewws365

FIA stak er een stokje voor

Tijdens de test overzag het Nederlandse Van Doorne Transmissie de gang van zaken en naar verluidt verliep alles voorspoedig. Men schatte in dat een auto uitgerust met het CVT-systeem minstens een seconde per ronde sneller kon zijn en misschien wel enkele seconden per ronde.

Toen de FIA zich er over boog, was dat sprookje echter snel ten einde. Men verbood het systeem. In de reglementen stond beschreven dat een F1-auto over vier tot zeven versnellingen mocht beschikken. Hoeveel had de CVT-bolide er? Eén allesomvattende versnelling? Oneindig veel versnellingen juist? Om alle twijfel weg te nemen noemde de FIA CVT maar heel bewust bij de naam. Het systeem werd verboden.

Tot voor kort stond die bewuste Williams-bolide tentoongesteld in het Eindhovense DAF Museum (zie foto boven artikel), maar recent heeft Williams de bolide opgehaald en mee terug genomen naar Engeland.

Bekijk hieronder een uitgebreide video over de CVT-transmissie van DAF.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld