Voor een aantal motorleveranciers vormen de nieuwe motorregels een flinke uitdaging. Met name Honda heeft momenteel al grote problemen om een krachtbron te maken die twee raceweekend meegaat. Volgend seizoen mogen de coureurs nog maar drie motoren gebruiken en van een aantal onderdelen nog slechts twee stuks. In de regels voor 2018 is opgenomen dat de coureurs de beschikking krijgen over: 3x verbrandingsmotor 3x MGU-H 3x Turbo 2x Energy Store 2x Control Electronics 2x MGU-H In 2017 mochten de coureurs van ieder onderdeel nog vier stuks gebruiken.
De veelbesproken gridstraffen blijven ongewijzigd. Dit betekent dat coureurs tien plaatsen gridstraf krijgen voor het eerste extra onderdeel dat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld een vierde verbrandingsmotor of derde MGU-H. Voor alle volgende onderdelen die binnen deze cyclus vallen, dus een vierde MGU-H als er al vierde verbrandingsmotor is vervangen geldt een straf van vijf plaatsen. Een eventueel vijfde MGU-H levert wederom tien plaatsen gridstraf op. Rekenvoorbeeld: Een coureur krijgt de beschikking over zijn vierde motor, vierde MGU-H en vierde turbo in een weekend. Dit levert hem 10 + 5 + 5 = 20 plaatsen gridstraf op. Het seizoen 2018 heeft 21 races op de Formule 1 kalender staan. De kans is groot dat de nieuwe regels ervoor zorgen dat de vrije trainingen erg rustig verlopen. Teams willen hun motoren zoveel mogelijk sparen en iedere gereden kilometer is er weer een.
Meest gelezen