We hebben het dan niet over het alom bekende project waarin eind jaren '90 Jos Verstappen bij was betrokken, maar waar de stekker uit werd getrokken toen geestelijk vader Harvey Postlethwaite plotseling overleed. Voor dit project gaan we nog enkele jaren verder terug in de tijd, tot juist het begin van de jaren '90. In 1992 besloot Honda dat het na vele succesjaren in de Formule 1 toe was aan een nieuw uitdaging. Die dacht men in het Amerikaanse CART-kampioenschap te vinden. Honda trok de handen af van de Formule 1. Althans, op papier. Honda had namelijk een potje voor creatievelingen die in hun eigen tijd levensvatbare projecten op wilde pakken. Dit om het moraal van de werknemers een beetje op te krikken. Zo kan het zijn dat Honda-engineers voor het eerst sinds de jaren '60 de hand legden aan een heuse Honda Formule 1-auto. Eind 1991 kregen ze een Honda-motor van de McLaren MP4/6 uit 1991 in handen en kon er getest worden met de RC100. Over het chassis was men tevreden, maar de aerodynamica was niet best en dus bouwde men meteen een doorontwikkeling van die auto. De RC101 werd gebouwd in 1992 om te voldoen aan de reglementen van de 1993. Honda's klantenmotor van 1992 werd onder de kap gelegd. De auto werd kleinschalig gepresenteerd aan het publiek in februari '93. Een klein jaar later werd op Suzuka voor het eerst getest. De coureur van dienst wat Satoru Nakajima. Echter, niet veel later werden de testwerkzaamheden stilgelegd vanwege een toegenomen focus op het CART-kampioenschap. Toen in 1994 de Formule 1-regels werden gewijzigd naar aanleiding van onder andere het dodelijke ongeval van Ayrton Senna, nota bene Honda's troetelkind, pakte men het project nog één keer op en bouwde men een auto volgens de 1995-reglementen. De auto werd de RC101B genoemd. In de kale testuitvoeringen zijn het stuk voor stuk fraaie bolides om te zien, maar toch wilde Honda ze vernietigen na een demo in 2001. Echter, daar werd een stokje voor gestoken toen de auto's werden aangeboden aan het Honda Technology College in Kansai, en vandaag de dag staan ze in het Honda-museum nabij het circuit van Motegi. Daar zijn onderstaande foto's van. De projecten kregen nooit de officiële fabriekssteun van Honda en zodoende haalde het ook nooit de Formule 1-grid. Ook het eerder benoemde project waarin Jos Verstappen een prominente rol speelde, haalde de grid niet. Daarover lees je meer in deze special .
Meest gelezen