Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

De onbekende Honda Formule 1-auto's die nooit in actie kwamen

In 2022 verlaat Honda de Formule 1 als motorleverancier. Het Japanse merk heeft een geschiedenis van komen en gaan in de koningsklasse. Er bestaan zelfs heuse Formule 1-auto's waar nooit mee is geracet.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Morio

We hebben het dan niet over het alom bekende project waarin eind jaren '90 Jos Verstappen bij was betrokken, maar waar de stekker uit werd getrokken toen geestelijk vader Harvey Postlethwaite plotseling overleed. Voor dit project gaan we nog enkele jaren verder terug in de tijd, tot juist het begin van de jaren '90.

In 1992 besloot Honda dat het na vele succesjaren in de Formule 1 toe was aan een nieuw uitdaging. Die dacht men in het Amerikaanse CART-kampioenschap te vinden. Honda trok de handen af van de Formule 1. Althans, op papier. Honda had namelijk een potje voor creatievelingen die in hun eigen tijd levensvatbare projecten op wilde pakken. Dit om het moraal van de werknemers een beetje op te krikken.

Zo kan het zijn dat Honda-engineers voor het eerst sinds de jaren '60 de hand legden aan een heuse Honda Formule 1-auto. Eind 1991 kregen ze een Honda-motor van de McLaren MP4/6 uit 1991 in handen en kon er getest worden met de RC100. Over het chassis was men tevreden, maar de aerodynamica was niet best en dus bouwde men meteen een doorontwikkeling van die auto.

De RC101 werd gebouwd in 1992 om te voldoen aan de reglementen van de 1993. Honda's klantenmotor van 1992 werd onder de kap gelegd. De auto werd kleinschalig gepresenteerd aan het publiek in februari '93. Een klein jaar later werd op Suzuka voor het eerst getest. De coureur van dienst wat Satoru Nakajima. Echter, niet veel later werden de testwerkzaamheden stilgelegd vanwege een toegenomen focus op het CART-kampioenschap.

Toen in 1994 de Formule 1-regels werden gewijzigd naar aanleiding van onder andere het dodelijke ongeval van Ayrton Senna, nota bene Honda's troetelkind, pakte men het project nog één keer op en bouwde men een auto volgens de 1995-reglementen. De auto werd de RC101B genoemd.

In de kale testuitvoeringen zijn het stuk voor stuk fraaie bolides om te zien, maar toch wilde Honda ze vernietigen na een demo in 2001. Echter, daar werd een stokje voor gestoken toen de auto's werden aangeboden aan het Honda Technology College in Kansai, en vandaag de dag staan ze in het Honda-museum nabij het circuit van Motegi. Daar zijn onderstaande foto's van.

De projecten kregen nooit de officiële fabriekssteun van Honda en zodoende haalde het ook nooit de Formule 1-grid. Ook het eerder benoemde project waarin Jos Verstappen een prominente rol speelde, haalde de grid niet. Daarover lees je meer in deze special.

			© Morio
	© Morio
			© Morio
	© Morio

0 reacties

    x