Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De onopvallende regelveranderingen die het Mercedes dit jaar nóg lastiger maken

Mercedes heeft een achterstand op Red Bull en Ferrari en kan elke minuut tijdens elk raceweekend goed gebruiken. Door nieuwe regels, die door de grote technische wijzigingen wat ondergesneeuwd zijn, is het echter lastig voor het team om het maximale eruit te halen.

Er zijn dit jaar enorm veel wijzigingen in de Formule 1, vooral op technisch gebied. Door de enorme kalender zijn er echter ook wat veranderingen aangebracht aan het schema van een Grand Prix-weekend. In een nieuwe video legt het Mercedes-team uit welke invloed dat achter de schermen heeft.

Weinig tijd op donderdag

Tot aan dit jaar kon men op donderdagen op elk gegeven moment starten met het werk in de pitbox en ook weggaan wanneer men wilde. Werkdagen van vroeg in de ochtend tot laat in de avond waren toen mogelijk, maar nu kan dat niet meer. Teamleden mogen op donderdagen maximaal 11 uur op het circuit aanwezig zijn. Zoals Trackside Engineering Director Andrew Shovlin uitlegt is dat minder lang dan het klinkt: "Dat is relatief kort voor ons doen en bovendien mag je de motor pas om 4 uur 's middags aanslingeren. De voorbereidingstijd om de auto op te bouwen is dan ook enorm teruggebracht." Shovlin legt uit wat het effect is. "Qua nieuwe onderdelen is het zeer lastig om deze nog kort voor het weekend af te leveren op het circuit. Eigenlijk moet je op woensdag al alles klaar hebben liggen, want anders krijg je de auto's niet op tijd klaar voor de trainingen op vrijdag."

Vrijdag, zaterdag en zondag

Mercedes is dit jaar zoekende, maar heeft in de garage sinds dit seizoen minder tijd om aanpassingen door te voeren en met de engineers onderling te zoeken naar een betere afstelling. Alle teams moeten zich natuurlijk aan dezelfde regels houden, maar voor het team dat met problemen kampt werkt dat natuurlijk niet mee. Shovlin legt uit. "Hetzelfde thema gaat op vrijdag en zaterdag verder. Op vrijdagavond hebben de monteurs minder tijd om aan de auto te sleutelen. Na de training slechts drie uur en dan moet het doek er overheen zitten. De engineers hebben iets langer, maar alsnog veel minder dan eerst het geval was." "Als de auto op vrijdagavond niet klaar is, dan moet je er zaterdag aan werken en is de wagen in het slechtste geval niet op tijd klaar voor de derde training. Na de kwalificatie is er ook minder tijd. Als de auto weer terugkomt van de FIA (dat controles etc. uitvoert, red.), is er nog maar ongeveer een half uur over voordat het doek er wederom op moet gaan."

Voor- en nadelen

Voor het personeel is het natuurlijk fijner, want zij hebben minder werkdruk. Toch wil Mercedes misschien verandering zien aan de regels. "Het geeft ons meer vrije tijd in het weekend en je werkt minder lange uren", vertelt Shovlin. "Iedereen kan wat langer slapen, maar momenteel moeten we ons nog beter aanpassen aan die veranderingen en proberen we de werkflow te optimaliseren." Sportief directeur Ron Meadows denkt dat de regels misschien weer (deels) teruggedraaid moeten worden. "Het werk is nu samengeperst in een kortere tijdsspanne. De start van het seizoen is heel lastig, omdat we maar weinig onderdelen hebben, dus ik kan me wel voorstellen dat het later een probleem kan gaan vormen. De komende twee à drie races moeten we als kampioenschap eens goed onderzoeken of we wel het juiste hebben gedaan", aldus de Brit. In de video hieronder vertellen de Mercedes-kopstukken nog veel meer over alle raceweekenden dit jaar. De hierboven genoemde veranderingen, maar ook gaat het over pitstoptrainingen, sprintraceweekenden en nog veel meer.

P1CLTdsHQPM

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden