Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

De onzichtbare joker die Red Bull kan inzetten tegen McLaren

Elk team is altijd op jacht naar dat ene voordeel om de rest af te troeven. Red Bull lijkt dit jaar een onzichtbare joker te hebben waarmee het team van Max Verstappen de komende tijd een significant voordeel kan hebben.

Verstappen Norris China
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het seizoen van 2024 eindigde niet zoals Red Bull had gehoopt. Na twee jaar op rij de constructeurstitel te hebben gewonnen, sloot Red Bull vorig jaar af op de derde plaats in het kampioenschap. Ferrari en McLaren troefden het team van Max Verstappen af in de ranglijst, maar daar heeft Red Bull wel een groot voordeel mee gehad.

Elk half jaar wordt namelijk bepaald hoeveel tijd in de windtunnel elk team krijgt. Dat is gebaseerd op hun positie in het kampioenschap: hoe hoger je staat, hoe minder tijd in de windtunnel je krijgt. Dat wordt toegewezen in blokken van 60 uur. In andere woorden: tot aan 23 juni heeft McLaren 840 uur in de windtunnel, Ferrari 900 uur, en Red Bull 960 uur.

2026

Dat dat een voordeel is, is natuurlijk duidelijk. Red Bull kan 120 uur meer inzetten in de windtunnel, waarmee ze veel meer speelruimte hebben om een betere auto te ontwikkelen dit jaar. Maar er zit een extra laag in waar Red Bull al helemaal haar voordeel mee kan doen.

2025 wordt door veel teams gezien als een soort van tussenjaar. In 2026 gaat er een nieuw motorreglement in wat ook nog eens gepaard gaat met wijzigingen aan de aerodynamica van de auto's. Voor die auto's is extra tijd in de windtunnel dus al helemaal cruciaal. En aangezien de ontwikkeling van die auto's toegestaan is sinds 1 januari van dit jaar, mogen teams dus ook al windtunneltijd gaan gebruiken voor deze auto's. 

In principe kan Red Bull de tijd die McLaren inzet in de windtunnel één-op-één evenaren en dan nog steeds minstens 120 uur extra beschikbaar hebben om in te zetten voor de auto van 2026. Voor elk team zal het dit jaar een lastige spagaat zijn om die tijd goed te verdelen tussen het huidige seizoen en het komende jaar, maar ten opzichte van McLaren (en in mindere mate Ferrari) heeft Red Bull op deze manier in ieder geval een significante joker om in te zetten.

Halverwege het komende seizoen kan dat voordeel komen te vervallen, want dan wordt de balans opnieuw opgemaakt. Als Red Bull dan bijvoorbeeld de lijstaanvoerder zou zijn bij de teams moet het weer windtunneluren en computersimulaties inleveren ten opzichte van McLaren.

Ook interessant:

Het Formule 1-seizoen 2025 staat voor de deur en dan kan de F1-podcast van RacingNews365 natuurlijk niet ontbreken! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk keren in volle glorie terug en buigen zich gelijk over een veelbesproken onderwerp: de controversiële FIA-regel rond wangedrag. Beluister de podcast hieronder!

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in China, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Live Reacties na sterk optreden Verstappen in spannende kwalificatie in China