Max Verstappen had zich de vrijdag in Australië hoogstwaarschijnlijk anders voorgesteld. De 27-jarige Nederlander eindigde op de vijfde en zevende plaats en worstelde veelvuldig met zijn nieuwe Red Bull. Zowel onder- als overstuur nekte Verstappen, die na afloop logischerwijs niet tevreden was en toch redelijk bezorgd overkwam in zijn reactie.
"De balans was niet helemaal verkeerd, maar op de een of andere manier kregen we geen grip en ging het moeizaam", stelde Verstappen. "Vandaar dat we er nu niet echt bovenaan bij staan. Het zijn niet echt grote balansproblemen, dus het wordt moeilijk om op te lossen. Het is ook niet dat ik dit niet had verwacht. Ik ben niet positief of negatief verrast door onze snelheid. We hebben hier in Australië niet meer goed gepresteerd sinds het nieuwe asfalt er ligt. Dat helpt ons niet, maar dat is natuurlijk voor iedereen hetzelfde. We zullen dus wat meer snelheid moeten vinden, want nu komen we tekort om vooraan mee te doen."
Maar waar kwamen de problemen precies vandaan? Verstappen wijst op het nieuwe asfalt, dat voor de editie van 2024 is aangelegd. Vorig jaar, toen Red Bull nog domineerde in de Formule 1, had het team het ook heel lastig in Melbourne. Het Pirelli-rubber begon te grainen, wat inhoudt dat de band afbrokkelt en aan het loopvlak blijft plakken. De grip verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Verstappen viel uit met een remprobleem, maar toentertijd kwam ook Sergio Perez er niet aan te pas. Hij eindigde een minuut achter winnaar Carlos Sainz op de vijfde plaats.
Wijziging
Richting 2025 zijn de bandencompounds nauwelijks aangepast en lijkt Red Bull met dezelfde problemen te kampen. En dat is ergens wel zorgelijk, aangezien Red Bull heel 2024 heeft besteed aan het oplossen van de problemen met de balans en hobbels en kerbstones. Tot nu toe komt de beoogde oplossing alleen niet echt tot uiting. Verstappen reed een sterke longrun met een redelijke balans, maar gleed vooral met minder brandstof alle kanten op. Stabiliteit was nog niet waar te nemen.
Op zich kunnen de problemen in de korte run verband houden met het asfalt en de banden. Meerdere coureurs hadden namelijk moeite om de zachte band in het juiste window te krijgen en tot snelle tijden te komen. Neem Mercedes, dat er met George Russell heel sterk bij stond op de medium- en harde banden. Maar zodra de Brit de softs onder de W16 schroefde, zat er haast geen verbetering meer in. Bij Red Bull gebeurde stiekem hetzelfde. De balans was totaal verdwenen op het zachtste rubber.
Waar liggen dan de kansen voor Red Bull? In de race én met het weer. Zoals gezegd werkte Verstappen een veelbelovende longrun af. Op medium was de wereldkampioen veel constanter én in staat om te versnellen. Wel lijkt McLaren in droge omstandigheden een streepje voor te hebben, al staat er voor zondag dus veel regen op de rol. Helmut Marko sprak uit dat hij op regen hoopt, omdat de Max-factor dan tot uiting komt. Eerlijk is eerlijk, Verstappen heeft ook alleen een kans als het hemelwater daadwerkelijk valt. De Red Bull-problemen én de karakteristieken van het stratencircuit in Australië blijven een sta in de weg, met de combinatie tussen het asfalt en de banden voorop.
Bij winst van Verstappen of een andere favoriet in Australië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!