2025 is pas net begonnen, maar de Formule 1-teams kijken al met een schuin oog naar 2026. Dan gaan de reglementen op de schop en komen er nieuwe auto's en motoren. Het betreft een enorme taak, want de gloednieuwe motor bestaat voor de helft uit elektrisch vermogen van een batterij. Bovendien worden de auto's wat lichter en smaller, om het racen aantrekkelijker te maken.
En juist op dat moment begint Red Bull aan de grootste uitdaging uit de geschiedenis van het team. Voor het eerst een eigen motor ontwikkelen, ga er maar aan staan, zeker als je in de basis geen motorfabrikant bent. Red Bull bouwde de afgelopen jaren een eigen motorenfabriek in Milton Keynes en nam en passant veel knappe koppen over van Honda, dat eind 2021 een andere rol binnen Red Bull ging vervullen. De Japanners hielpen nog intensief bij de krachtbron, maar stopten officieel als motorbouwer. Honda keert overigens in 2026 wel terug bij Aston Martin.
Toch sloeg Red Bull wel de handen ineen met een gigantisch merk. Ford is namelijk als partner ook betrokken bij de ontwikkelingen voor 2026, die volgens teambaas Christian Horner volgens plan verlopen. Het is een mooie combinatie, maar wat doet Ford nu eigenlijk precies en wat is het doel achter de samenwerking?
Elektrisch
Simpel gezegd staat Ford met een badge op de auto, maar het merk doet nog veel meer. Ford levert engineers die in Milton Keynes werken en stelt technische informatie beschikbaar. Zo zou Ford meehelpen aan de ontwikkeling van de elektrische componenten, zoals de batterij. Aangezien die technologie vaak ook voor straatauto's wordt gebruikt, heeft zowel Red Bull als Ford er profijt van. Red Bull ontvangt unieke kennis, Ford kan eventuele lessen ook weer bij de bouw van straatauto's gebruiken.
Mark Rushbrook, de topman van Ford, zei in mei 2024 tegenover Motorsport.com overigens ook dat alles naar wens verloopt. "Zoals voor ieder programma stel je bepaalde doelen en mijlpalen. Op dit moment halen we al onze eigen doelen en bereiken we de gewenste mijlpalen. Ik kan alleen maar zeggen dat we onze eigen doelen voor de power unit hebben gesteld op basis van ervaring en wat wij denken dat er nodig is om in 2026 succesvol te kunnen zijn. We hebben geen idee waar de concurrentie staat en wat hun ontwikkelingscurve is. Een directe vergelijking met onze tegenstanders hebben we simpelweg niet, maar als we kijken naar wat wij zelf denken nodig te hebben om succesvol te zijn, dan staan we er goed voor."
Het doel voor Ford is ongetwijfeld om haar invloed in de autosport verder te vergroten. Het merk is al actief in verscheidene raceklassen, zoals het WEC, IMSA en rally, en hoopt nu ook in deze rol successen te boeken in de Formule 1. Met Red Bull ligt er een grote kans, al is het natuurlijk koffiedik kijken hoe iedereen ervoor staat in 2026. Iedereen begint op nul en Red Bull heeft qua kennis en ervaring nu eenmaal een achterstand op Ferrari, Mercedes en Honda. Als Red Bull weet te verrassen en er meteen staat, is dat een prestatie van formaat en heeft Ford toch mooi haar steentje bijgedragen. Wie weet wat er verder allemaal nog in het vat zit.
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!