Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De slechtste Formule 1-coureur ooit? Yuji Ide is een groot kanshebber

Statistisch gezien de slechtste Formule 1-coureur aanwijzen is lastig. Maar gevoelsmatig komt Yuji Ide absoluut in de buurt. In slechts vier races liet hij een onuitwisbare indruk achter.

Yuji Ide kende nog niet eens zo'n dramatische aanloop naar zijn Formule 1-carriere. Zo eindigde hij in 2000 tweede in het Japanse Formule 3-kampioenschap en in 2004 en 2005 werd hij respectievelijk derde en tweede in de Formule Nippon (destijds het hoogste single-seater-niveau in zijn thuisland). In 2006 keek de internationale pers vreemd op toen het volledig nieuwe Formule 1-team Super Aguri hun rijdersduo aankondigde. De eerste snapten ze nog wel: Takuma Sato had er immers al vier jaar in de F1 op zitten en werd alom beschouwd als zeer getalenteerd. Van Ide hadden de meesten echter nog nooit gehoord. Dus, wat deed die al 31-jarige Japanner ineens op de grid? Nou, het verhaal wil dat Ide goede vrienden was met Aguri Suzuki, een voormalig Formule 1-coureur en eigenaar van Super Aguri ( what's in a name ). De twee kenden elkaar al sinds Ides tijd in de Formule 3. En zo vond de Japanner zich in maart van dat jaar ineens terug in Bahrein, de seizoensopener. Daar werd al gauw duidelijk dat Ide niet bepaald talentvol was. Nu was de Super Aguri geen wonderbolide (Sato kwalificeerde zich op zo'n vijf seconden van poleman Alonso), maar Ide moest nog eens drie seconden toegeven op zijn teamgenoot. In de race ging het niet veel beter, al kon hij er niets aan doen dat zijn motor het begaf. In Maleisië was het niet veel beter. In de kwalificatie was hij ruim langzamer dan Sato en in de race viel hij - wederom zonder blaam - uit. In Melbourne, race nummer drie, werd echter duidelijk dat de Japanner niet uit het juiste Formule 1-hout gesneden was. Bijna vier seconden langzamer dan zijn teamgenoot en stijf achteraan de grid, moest hij een antwoord schuldig blijven. Na talloze spins werd hij op drie ronden van de winnaar als laatste afgevlagd. Wederom gestart als laatste (nu in Imola), volgde het dieptepunt van zijn kortstondige Formule 1-avontuur. In de eerste ronde reed Ide in de zijkant van Christijan Albers' Midland die vervolgens meerdere keren over de kop ging. De crash vormde de spreekwoordelijke druppel en de FIA trok zijn superlicentie in. Ides vriend Aguri verving hem vervolgens voor de Fransman Franck Montagny.

1321488395659550720

Our last visit to Imola was flippin' crazy #ImolaGP #F1 pic.twitter.com/XCJkEvuIP6 — Formula 1 (@F1) October 28, 2020

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"