Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Pierre Gasly

De teloorgang van Gasly: van veelbelovend talent tot het zwarte Red Bull-schaap

Er leek voor Pierre Gasly een mooie toekomst in het verschiet te liggen toen hij tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2017 in zijn Toro Rosso knap als vierde eindigde. De Fransman werd na één en een kwart seizoen bij het Italiaanse team gepromoveerd naar grote broer Red Bull Racing, maar de samenwerking liep uiteindelijk uit op een regelrechte nachtmerrie. Hoe kon het zo ver komen?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Die droom veranderde de afgelopen maanden langzaam in een nachtmerrie, waarna Pierre Gasly op 12 augustus op wrede manier werd wakkergeschud. Zijn Formule 1-stoeltje bij Red Bull was hij kwijt en de Fransman moest een stapje terug doen naar Toro Rosso. Daar neemt hij het stoeltje over van Alexander Albon, die op zijn beurt de omgekeerde weg bewandelde. Zo lijkt de ooit veelbelovende carrière van Gasly als een nachtkaars uit te gaan. Waaraan verdiende hij zijn degradatie naar het zusterteam?

Gasly was Plan B

Als het aan Red Bull had gelegen, dan was Daniel Ricciardo dit seizoen de teamgenoot van Max Verstappen geweest, maar door zijn plotselinge vertrek naar Renault bleef het Oostenrijkse team met vraagtekens achter. Helmut Marko en Red Bull zagen zich genoodzaakt om Gasly, waarschijnlijk niet zoals gepland, naar voren te schuiven om het Ricciardo-gat op te vullen. Misschien zijn we de goedlachse Australiër door de tegenvallende prestaties van Renault al vergeten, maar hij is een topcoureur en het was geen gemakkelijke taak om zijn schoenen te vullen.

Gasly kon het tempo niet volgen

Niemand, maar dan ook niemand verwachtte daarom aan het begin van het seizoen dat Gasly het Verstappen lastig ging maken. Na enkele Grands Prix werd het duidelijk dat de Fransman het tempo voorlopig nog niet kon volgen, maar Red Bull nam haar coureur in bescherming en gaf hem de tijd om op niveau te komen. Tijdens de tiende Grand Prix van het seizoen, in Groot-Brittannië, liet Gasly eindelijk zien waarom Red Bull hem binnen had gehaald als vervanger van Ricciardo. Hij mengde zich op Silverstone in de strijd tussen de Ferrari's en zijn teamgenoot, maar zijn opleving bleek helaas slechts van een korte duur te zijn. Twee weken later, in Duitsland, stelde hij wederom teleur en nog eens twee weken later sloot Gasly in Hongarije de eerste seizoenshelft al spartelend in het kielzog van een McLaren-bolide af.

Gasly was niet doortastend genoeg

Regelmatig leek het Gasly tijdens de eerste seizoenshelft aan ballen te ontbreken. Zodra hij zich na een slechte kwalificatie of een slechte start terugvond tussen de auto's in het middenveld, had hij het in de superieure Red Bull-bolide eigenlijk te lastig om zich een weg naar voren te banen. Dat kostte Red Bull tijdens de eerste seizoenshelft veel punten en mogelijk zelfs de tweede plek in het kampioenschap voor de constructeurs. Waar teamgenoot Verstappen een indrukwekkend aantal van 181 punten verzamelde, daar stelde Gasly met slechts 63 diep teleur.

Ook op strategisch vlak kon Red Bull de Fransman niet tot nauwelijks gebruiken. Zo kon Mercedes in Hongarije bijvoorbeeld Hamilton gratis en voor niks laten pitstoppen, omdat onder andere Gasly op meer dan een ronde achterstand stond. Al met al lijkt zijn degradatie redelijk logisch, maar of zijn opvolger, Alexander Albon, de verwachtingen wel kan waarmaken, is nog maar de vraag.

Het begin van het einde voor Gasly?

Laten we tot slot niet vergeten dat de carrière van de jonge Fransman in de Formule 1 nog niet helemaal voorbij is. Hij heeft dit seizoen nog negen races om de rug te rechten en zijn waarde voor Helmut Marko en het Red Bull-programma te bewijzen. Gasly gaat de komende maanden het gevecht aan met niemand minder dan Daniil Kvyat, die als geen ander weet hoe zijn teamgenoot zich moet voelen.

In 2016 werd de Rus, eveneens na tegenvallende resultaten, geofferd voor niemand minder dan Max Verstappen. Of dit het begin van het einde is voor Pierre Gasly, zal nog moeten blijken, maar de deur naar het grote Red Bull zal voor de Fransman voorlopig hoogstwaarschijnlijk gesloten blijven.

RN365 Nieuwsdossier Albon naar Red Bull

Alles over de spectaculaire overstap van Alexander Albon naar Red Bull.

20 reacties