Het Red Bull-seizoen begon dit jaar in Australië niet slecht. Vanaf de vijfde plek verschalkte Max Verstappen de beide Ferrari-coureurs en wist hij het vuur eveneens aan de schenen van Lewis Hamilton te leggen, maar uiteindelijk moest de Nederlander genoegen nemen met de derde plaats. Het bleek geen voorbode te zijn voor een sterk begin van het seizoen, want tot aan de achtste GP van het jaar wist Verstappen slechts twee maal op het podium te eindigen en bevond Red Bull zich in een extreem moeilijke fase. Vaak waren Ferrari en zeker Mercedes te snel voor het Oostenrijkse team, maar wist de Nederlander, in tegenstelling tot teamgenoot Pierre Gasly, wel het maximale uit zijn RB15 te halen. Het eerste probleem kwam aan het licht. Zoals wel vaker ontwaakte Red Bull pas laat in het seizoen echt volledig uit haar winterslaap. Enkele updates aan de aerodynamica en een upgrade van de motor luidde echter plots een prima fase in. Twee overwinningen en een poleposition in een tijdsbestek van slechts enkele races was een prima oogst en vol hoop ging het team de tweede seizoenshelft in.
In de tussentijd zagen Marko en co zich genoodzaakt om de onderpresterende Gasly terug te zetten naar Toro Rosso en Alexander Albon naar de hoofdmacht te halen, maar ook in de tweede seizoenshelft was Verstappen grotendeels op zichzelf aangewezen. Het feit dat Red Bull bovendien erg ongelukkig uit de zomerstop kwam, hielp ook niet mee. De vorm van net voor de zomerstop was nergens te bekennen en op circuits waar het team traditioneel gezien erg goed doet , zoals in Singapore, kon het niet meestrijden om de overwinning. Op die manier leek het seizoen als een nachtkaars uit te gaan, maar aan het einde van het jaar rechtte Red Bull toch weer de rug. Verstappen stal de show in Mexico tijdens de kwalificatie en in Brazilië tijdens de race. De stijgende lijn van voor de zomerstop was weer terug ingezet en dat lijkt een mooie voorbode te zijn voor 2020. Het tweede grote probleem van Red Bull is echter dat het Daniel Ricciardo niet meer in de gelederen heeft. De spoeling in de talentenafdeling is dun en ook de huidige generatie Red Bull-coureurs waren in 2020 niet in staat om zich te meten met Verstappen. Het is te daarom te hopen dat Albon zich komend seizoen weet op te richten aan Verstappen en enigszins in de buurt van het tempo van zijn teamgenoot weet te komen, anders kan Red Bull al snel een streep door haar aspiraties voor de constructeurstitel zetten. In 2020 heeft het Oostenrijkse team geen enkel excuus meer over om Verstappen geen wereldkampioenschapswaardige bolide te geven. Het lot van het predicaat jongste F1-wereldkampioen ooit ligt in de handen van Red Bull en Honda. Dit jaar, vaak weggezet als een overgangsjaar, was daarom niet meer dan een ruime voldoende waard qua beoordeling. Hopelijk staat Red Bull er komend seizoen vanaf dag één in Australië, dan kan er over een jaar mogelijk een tien worden uitgedeeld. Eindcijfer Red Bull : 7,5
Meest gelezen