De meeste veranderingen zijn niet eens heel erg zichtbaar, maar in de Formule 1 kunnen de kleinste details een groot verschil maken (gehighlight in foto's hieronder). De luchtgeleiders op de neus bijvoorbeeld zijn in vorm veranderd. Die hebben mee een verdraaiing gekregen, waardoor er een vleugelprofiel ontstaat. Mogelijk moeten deze vleugeltjes door de minimale aanpassing beter samenwerken met alle aerodynamische elementen die voor de sidepods liggen. Swipe in de foto's hieronder naar links en naar rechts om de vergelijkende foto's te bekijken.
Ook in het dat bewuste luchtgevoelige gebied is het nodige veranderd. De jaloezie-achtige opstapeling van vinnen is aangepast. Waar men aan het begin van het seizoen nog keus voor vijf lagen, rijdt de Mercedes W11 tegenwoordig in de rondte met vier lagen. Dat toont aan dat men niet per se op zoek is naar meer downforce, maar dat men inzet op een hoger rendement van de huidige filosofie.
Een derde kleine wijziging is zichtbaar aan de achterkant van de zijde. Ook het gebied vlak voor de achterwielen, daar waar het bodywork naar binnen draait en dus veel open ruimte veroorzaakt, is zeer luchtgevoelig. De Mercedes heeft sinds het begin van het seizoen nu gekozen voor enkele opstaande randjes, drie in totaal, zoals we die ook bij veel andere teams zien. Deze vanes moeten de lucht naar binnen richting de onderkant van de auto en richting de diffuser sturen. De diffuser zorgt voor een groot deel van de totale downforce van de auto, dus hoe optimaler de lucht wordt 'aangeleverd', hoe hoger het rendement daarvan is.
Meest gelezen