Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De upgrades aan de auto van Max Verstappen

Toen Red Bull enkele weken geleden de nieuwe RB14 presenteerde, viel het op dat er achter de voorwielen en vóór de sidepods een hoop gaande was. Het is een gebied waar luchtstromen vrij spel hebben en waar veel aerodynamisch gewin te behalen valt. Na een week testen met de nieuwe wagen nam Red Bull dit gebied al flink onder handen. In de afbeelding hieronder zie je links de foto's van de configuratie zoals hij was in testweek 1, en rechts zoals hij was in testweek 2.

Een blik op de verschillen leert dat het horizontale element op de barge boards (daar waar 'Rauch' staat) is verdwenen. Het heeft plaatsgemaakt voor een hogere horizontale ligger die doorloopt tot aan de vanes aan de zijkant van de sidepods. Die vanes werden in de eerste week voortdurend van de auto afgehaald, zoals te zien is op de afbeelding links bovenin. Het leverde in die configuratie ongetwijfeld niet op wat men ervan had verwacht, maar in week twee zaten deze vanes er onafgebroken op. Een blik op de onderkant van de wagen laat zien dat de bodem kleine opstaande elementen heeft gekregen in de kom van de barge boards. Bij de oude variant zaten daar enkele licht gekantelde en over elkaar geschakelde sleuven. Wat een week werken al niet aan resultaat op kan leveren. In Australië komt Red Bull met een volgende aerodynamische upgrade voor de RB14 die enkele tienden tijdwinst op moet leveren.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"