Max Verstappen en Red Bull hebben een goed huwelijk, een huwelijk dat onlangs met nog eens drie jaar verlengd werd. Verstappen is ontegenzeggelijk de meest succesvolle Nederlandse Formule 1-coureur in dienst van Red Bull, maar niet de enige.
Robert Doornbos
In de vroege jaren van het bestaan van het team dat onder leiding staat van Christian Horner en Helmut Marko droeg Robert Doornbos al eens het Red Bull-tenue. Doornbos en Hornern kenden elkaar, want de Nederlander racete succesvol voor het Formule 3000-team van de Brit. Na meerdere rollen als test- en racecoureur bij Jordan en Minardi, neemt Red Bull Racing hem in 2006 over als reservecoureur. David Coulthard en de Oostenrijkse Christian Klien zijn de vaste coureurs van dienst, maar laatstgenoemde weet niet te imponeren. Met nog drie races te gaan mag Doornbos instappen. Hij kent de auto dan al redelijk goed vanwege de nodige vrijdagtrainingen en testdagen en komt niet onverdienstelijk voor de dag. Doornbos had het jaar ervoor al Grands Prix gereden voor Minardi, ook als invallers overigens en had zodoende de ervaring van het rijden van Formule 1-races op zak. In het eerste weekend rijdt Doornbos op het Shanghai International Circuit naar de tiende startplaats, vóór David Coulthard. Bij de start is er echter een touche met Robert Kubica, waardoor Doornbos kostbare tijd verliest en er niks méér in zit dan de twaalfde plaats. In de twee Grands Prix die volgen wordt hij dertiende en twaalfde, maar het plekje in Q3 in China blijft zijn belangrijkste wapenfeit. In 2007 blijft hij aan als testrijder, maar wordt zijn plekje op de startgrid ingenomen door Mark Webber. Doornbos rijdt niet veel meer en zoekt uiteindelijk zijn heil in Amerika.
Robin Frijns
Robin Frijns maakt momenteel namens Audi furore in de Formule E en in de DTM, maar klopte ooit nadrukkelijk op de deur van de Formule 1. Bij Sauber had hij in 2012 een ingang, maar hij mocht ook in de Red Bull-bolide van Sebastian Vettel en Mark Webber stappen als beloning voor het winnen van de titel in de Formule Renault 3.5-klasse. Het zou bij één testdag tijdens de rookietest in Abu Dhabi blijven. Wat hem ongetwijfeld niet heeft geholpen is dat bepaalde uitspraken in gesprek met de pers over Red Bull niet goed vielen bij de energiedrankjesfabrikant. De woorden 'bij Red Bull wordt je als een hond behandeld', zoals ze werden opgeschreven, waren volgens Frijns uit zijn verband gerukt, maar hij had ervan geleerd. De Formule 1-carrière van Frijns kwam daarna eigenlijk nooit meer echt op gang. Testrollen bij Sauber en Caterham leverde uiteindelijk niets op, maar Frijns is allang niet meer rouwig om zijn stukgelopen Formule 1-avontuur.
Meest gelezen