vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
Quali za 30 mrt 16:00 17:00
Race zo 31 mrt 17:10 19:10
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
Quali za 13 apr 08:00 09:00
Race zo 14 apr 08:10 10:10
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

De vijf grootste tegenvallers van de eerste vijf races

Het Formule 1-seizoen 2018 heeft het eerste kwart er alweer op zitten. Vijf races met wisselende winnaars en verliezers. Van spannende races tot en met draken van races. Onder aan de streep is het toch weer Mercedes dat de klok slaat, maar wie hadden hun zaakjes minder goed voor elkaar?

1. Romain Grosjean

Er is niemand die twijfelt aan het talent van Grosjean, daarvoor draait hij al te lang mee in de autosport. Het grote probleem van Romain is dat het window waarin hij goed presteert te klein is. Teveel zaken hebben een negatief effect op zijn performance.

Grosjean is niet op zijn gemak en dan maakt hij domme fouten, raakt hij geïrriteerd en wordt het een chaotisch persoon. Zijn crashes in Baku en Spanje horen niet bij iemand met zijn ervaring. Tot op heden rijdt Magnussen zijn teamgenoot naar huis en die droom van een stoeltje bij Ferrari? Die kan de ijskast in.

2. Stoffel Vandoorne

Met hoge verwachtingen begon Stoffel Vandoorne aan het nieuwe F1-seizoen. Tot op heden kan de Belg die geen seconde waarmaken. Als enige coureur staat hij 5-0 achter in het kwalificatieduel met zijn teamgenoot.

Alonso is een klasse apart bij McLaren en rijdt bijna iedere race de sterren van de hemel. Bij Vandoorne zien we dit niet terug. Nooit eens die perfecte kwalificatie, die bejubelde inhaalactie of die indrukwekkende race.

Het is allemaal net-niet bij Stoffel die slechts 8 punten scoorde, daar waar Alonso er al 32 op zijn naam heeft.

3. Red Bull

Als je als topteam mee wil doen voor de ereprijzen en de wereldtitel dan moet je feilloos presteren. Tot op heden is 2018 voor Red Bull het seizoen van de gemiste kansen. Het team mag daarbij niet eens wijzen naar de mindere Renault-motor, want het gros van de gemiste WK-punten komen voor rekening van Ricciardo en Verstappen.

In Australië liep Ricciardo tegen een domme gridstraf op, in Baku crashte hij met Max en Spanje was allerminst foutloos. Voor Max Verstappen geldt hetzelfde: Bahrein was misschien pech, maar China was zijn fout en voor Baku geldt hetzelfde als voor Ricciardo.

Het team zelf is ook niet foutloos. Daar waar Mercedes kan rekenen op een extreme betrouwbaarheid is er ieder weekend wel weer iets aan de Red Bull. Van kleine tot grote problemen aan de RB14 tijdens de trainingen en/of kwalificaties: Het verstoort het weekend, kost tijd en performance.

In de Formule 1 worden foutjes direct afgestraft, ongeacht of ze groot of klein zijn. Slechts twee podiumplaatsen uit 10 mogelijke finishes is ondermaats. Red Bull staat met 80 punten al een straatlengte achter in het WK. Met Hamilton op 95 punten, Ricciardo op 47 en Verstappen op 33 lijkt de titel ook dit jaar een kansloze missie. Pijnlijke daaraan is dat de coureurs er zonder fouten veel en veel beter voor hadden gestaan.

4. Williams

Pijnlijk, een ander woord is er niet voor het seizoen van Williams. Met twee jonge onervaren coureurs en een draak van een auto gaat het een zwaar jaar tegemoet. Wie voor aanvang van het seizoen voorspeld had dat zelfs Sauber sneller zou zijn, werd voor gek verklaard.

Williams heeft een mega probleem en zelfs de power van Mercedes kan dit niet verbloemen. Twee pay-drivers aannemen zonder ervaring helpt tevens niet bij aan het doorontwikkelen van de auto. Stroll maakt nog dezelfde fouten als een jaar eerder en Sirotkin presteert voor een rookie best redelijk. Kan Kubica de meubelen redden voor het team? In Barcelona liet hij optekenen dat er met de huidige auto niet te racen valt.

5. Brendon Hartley

Met al zijn ervaring mag je veel meer verwachten van Hartley. Pijnlijke conclusie na een kleine tien F1-races is dat hij steevast tekort komt ten opzichte van rookie Gasly. Een conclusie die Red Bull bijna tien jaar geleden al trok.

Hartley blinkt helaas alleen uit in bijzondere momenten met een negatieve hoofdrol. Zijn actie in Baku was levensgevaarlijk, waarbij hij bijna teamgenoot Gasly met 300 per uur over zich heen zag vliegen. In Spanje volgde een domme crash.

Red Bull heeft weinig geduld en de naam van Pascal Wehrlein zingt al rond. Een mislukt weekend in Monaco en het kan zo maar exit zijn voor Hartley.