Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

De vijf grootste tegenvallers van het Formule 1-seizoen 2019 tot nu toe

De zomerstop is aangebroken, wat betekent dat er een fatsoenlijke balans kan worden opgemaakt van de eerste seizoenshelft. In dit artikel blikt RacingNews365 terug op de eerste twaalf races en pikt er enkele teams en coureurs uit die ondermaats presteerden.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Renault - een stap naar voren, twee stappen terug

In aanloop naar dit seizoen blies Renault nog hoog van de toren. 2018 was relatief succesvol verlopen en het Franse team had het seizoen afgesloten als 'best of the rest', achter topteams Mercedes, Red Bull en Ferrari. In 2019 zou het team de aansluiting gaan vinden bij de top, waarna ze in 2020 de strijd aan zouden gaan om podiumplekken en overwinningen. Na twaalf races komen Renault-teambaas Cyril Abiteboul en co. echter van een wel erg koude kermis thuis.

De aansluiting met de topteams is namelijk alles behalve gevonden en Abiteboul zal de huidige tussenstand in het kampioenschap voor de constructeurs waarschijnlijk niet boven zijn bed hebben hangen. Met een zesde plaats stelt het team namelijk diep teleur en moet het Toro Rosso en klantenteam (!) McLaren voor zich dulden. Het gat naar de top van het middenveld is 43 punten, terwijl Renault na twaalf races zelf slechts 39 punten heeft gescoord. Tenzij Renault in de tweede seizoenshelft opeens tot leven komt, lijkt het seizoen al verloren.

Zowel Nico Hulkenberg als Daniel Ricciardo vielen enkele keren uit door toedoen van technische problemen en de RS19-bolide presteert uitermate wisselvallig. Het ene raceweekend strijdt Renault mee om de punten, waarna ze het volgende weekend slechts voor spek en bonen rond lijken te rijden. Moet de Franse renstal de gewenste podiumplekken voor volgend seizoen dan maar uit het hoofd zetten en zich alvast richten op 2021? Het zal voor Abiteboul hoogstwaarschijnlijk een flink hoofdpijndossier zijn.

Robert Kubica - het sprookje wat uitliep op een deceptie

Het moest een prachtig sprookje worden; de terugkeer van Robert Kubica in de koningsklasse van de autosport, maar tot nu toe heeft het meer weg van een slecht verhaal. De Pool verdween na een verschrikkelijk rally-ongeluk in de aanloop naar het 2011-seizoen van het Formule 1-toneel. Na een lange aanloop maakte het team van Williams vorig jaar bekend dat Kubica in 2019 een Formule 1-stoeltje zou krijgen bij het Britse team.

Op papier was het een uitgelezen kans voor de eenmalig racewinnaar om de criticasters de mond te snoeren, maar tot nu toe is een ijzersterke comeback uitgebleven. Uiteraard is het lastig in te schatten hoe goed of slecht Kubica momenteel werkelijk is, aangezien de FW42 tot verdriet van menig Formule 1-fan steevast achteraan rijdt. George Russell lijkt tot nu toe echter veruit de betere coureur van de twee te zijn en weet veel meer uit zijn Williams-bolide te persen dan zijn Poolse teamgenoot.

Het enige lichtpuntje is dat de Pool tijdens de Grand Prix van Duitsland een puntje wist te scoren en daardoor boven Russell in de tussenstand staat. Mochten er dit seizoen geen hele gekke dingen meer gebeuren, dan is de kans aanwezig dat Kubica niet als laatste in de tussenstand zal eindigen.

Antonio Giovinazzi - wordt helemaal zoek gereden door oude rot Raikkonen

Antonio Giovinazzi liet in 2017 zijn hoofd voor het eerst zien in de Formule 1, toen hij bij Sauber de geblesseerde Pascal Wehrlein voor twee races verving. Dit seizoen maakte de Italiaan zijn volwaardig Formule 1-debuut voor het team van Alfa Romeo, waar hij door Ferrari is gestald en klaar wordt gestoomd voor een eventueel zitje bij de grote Italiaanse broer.

Tot nu toe zal in Maranello waarschijnlijk niemand onder de indruk zijn van zijn prestaties. De eerste twaalf races wist hij slechts één schamel puntje te verzamelen, terwijl teamgenoot Kimi Raikkonen er al 31 scoorde. Bovendien finishte de Fin tot nu toe elke race voor Giovinazzi. Natuurlijk is Raikkonen een groots coureur, maar als de Italiaan ooit een stoeltje bij Ferrari wil bemachtigen, dan zal hij in het restant van het seizoen toch met betere prestaties op de proppen moeten komen.

Pierre Gasly - het Franse zorgenkindje van Red Bull

Het verhaal is inmiddels wel bekend en wat is er al veel over geschreven. Max Verstappen declasseert bij Red Bull zijn teamgenoot. Geen schande, zou je zeggen, maar wat de Fransman de eerste seizoenshelft heeft laten zien, is simpelweg ondermaats. Tot twee maal toe werd hij door Verstappen op een ronde achterstand gezet en verschillende keren moest hij zelfs een McLaren en Renault voor zich dulden.

De Red Bull-leiding liet er geen gras over groeien en op 12 augustus maakte het Oostenrijkse team wereldkundig dat Gasly is teruggezet naar Toro Rosso en dat Alexander Albon het stoeltje bij Red Bull vanaf de Belgische Grand Prix overneemt.

Haas F1 - worstelt en komt voorlopig nog niet boven

Het nieuwste team op de grid kende drie prima eerste seizoenen, voordat tijdens de eerste seizoenshelft van 2019 vrijwel alles wat fout ging wat fout kon gaan. Om te beginnen reageert de auto onvoorspelbaar op veranderingen aan afstelling, banden en weersomstandigheden. Het team zit zo met de handen in het haar dat tijdens de laatste race voor de zomerstop Romain Grosjean zich met het zelfde chassis als gebruikt tijdens de GP van Australië beter kwalificeerde dan teamgenoot Kevin Magnussen, die met een chassis vol updates rondreed. Daarnaast weet het Amerikaanse team niet wat ze met de Pirelli-banden aanmoet, want race in race uit worstelen ze met het op temperatuur krijgen van de banden.

De Haas-coureurs worstelen niet alleen met de banden, maar ook met elkaar. Af en toe lijken ze als kippen zonder koppen rond te rijden en het duo lag al meerdere keren op de baan met elkaar in de clinch, tot onvrede van teambaas Guenther Steiner. Tot overmaat van ramp is de Amerikaanse renstal ook nog eens verwikkeld in een soap-achtige ruzie met titelsponsor Rich Energy. Zou het geplaagde team de rug tijdens de tweede seizoenshelft kunnen rechten?

5 reacties