Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf grootste teleurstellingen van het F1 seizoen 2017

Het Formule 1 seizoen 2017 kende winnaars en verliezers. Racingnews365 zet vijf tegenvallers van het afgelopen seizoen op een rij.

5. Jolyon Palmer Wat een dramatisch seizoen maakte Palmer door bij Renault. Het ging in Australië al mis met technische problemen in de eerste training, gevolgd door een crash tijdens de tweede vrije training. Palmer werd compleet om zijn oren gereden door Nico Hulkenberg en stelde het geduld van Renault erg op de proef. Uiteindelijk greep het Franse team een paar races voor het einde in en kocht het contract met Jolyon af. Het talent van zijn vader kwam er duidelijk niet uit. 4. Williams Het ooit zo roemruchte Formule 1 team van Williams is afgegleden tot een pover team. In het jubileumjaar viel er weinig te juichen. Lance Stroll bezorgde het team een podiumplaats, maar dat was puur geluk. Williams mocht erg blij zijn met de superieure Mercedes-krachtbron want de FW40 was een draak van een auto. Met pay-driver Lance Stroll, aka mister shaky hands, en de uitgebluste Felipe Massa was het een kansloos jaar. Voor Stroll kwam de Formule 1 veel te vroeg. Wat zakte hij met regelmaat compleet door het ijs! Races als laatste finishen in een Williams? In 2018 wil het team de weg omhoog vinden, maar daarin lijkt volgend seizoen niet direct verandering te komen. Massa is nu echt met pensioen, maar zijn stoeltje wordt momenteel op E-bay te koop aangeboden. Wie biedt er meer dan 15 miljoen? 3. De Pirelli banden Bigger, better, faster! De nieuwe banden waren 25% breder dan de oude en de rondetijden zouden met 3-5 seconden per ronde naar beneden gaan in combinatie met nieuwe auto's. Uiteindelijk werd het gewoon drie keer niets. De banden waren veel te hard en sleten nauwelijks. Hierdoor konden coureurs in principe op veel circuits een hele race rijden op een set banden. Het is dat ze verplicht een stop moesten maken. Verschillen in strategie was er nauwelijks. Tot overmaat van ramp komen er in 2018 nog twee nieuwe bandencompounds bij! Juist, laten we het nog makkelijker maken voor de fans!

2. De nieuwe auto's Bredere banden, bredere vleugels en een stoer uiterlijk. De auto's zagen er gaaf uit en de rondetijden gingen een paar seconden omlaag. Maar wie boeit dat laatste? Doordat de auto's nog meer downforce hebben dan voorheen werden we vaak getrakteerd op relatief saaie races. Het gevolg van de toegenomen downforce was dat coureurs grote moeite hadden om dicht achter hun voorganger te rijden. Iets wat van te voren al voorspeld was, maar de FIA luistert alleen naar zichzelf in plaats van naar anderen. De toename van de hoeveelheid actie en fouten bleef uit. Sterker nog, het aantal inhaalacties nam met 50% af! Ook de belofte dat coureurs na een race compleet gesloopt zouden zijn was tijdens de wintertests al om zeep geholpen. Met speels gemak rijden de mannen 150 ronden op een dag. Fans willen actie op de baan en vinden het niet interessant of de poletijd 1.18 of 1.20 is. Dat is leuk voor de statistieken in het boek, maar racen gebeurt op de baan. 1. McLaren - Honda DRAMA, dat was het woord wat we noteerden in onze voorbeschouwing op het F1-seizoen bij McLaren. Helaas, we kregen gelijk. De prachtige MCL32 kon slechts zelden haar potentieel laten zien. Veel te vaak stonden Alonso en Vandoorne naast de baan of in de pits. Het regende geen WK-punten, maar gridstraffen voor Honda. De torenhoge verwachtingen van McLaren en Honda werden totaal niet waargemaakt. Het team werd voorlaatste in het WK! De doelstelling was om in de top drie te eindigen. Honda blies hoog van de toren af en de nieuwe motor zou op een gelijk niveau zijn als de Mercedes van de laatste race in 2016. Het werd gewoon een groot drama, waarbij McLaren de stekker uit de samenwerking trok. Met Renault hoopt het team weer serieus mee te kunnen strijden voor de podiumplaatsen en zeges.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"