Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf grootste verrassingen van de eerste vijf Formule 1-races

Het Formule 1-seizoen 2018 heeft het eerste kwart er alweer op zitten. Vijf races met wisselende winnaars en verliezers. Van spannende races tot en met draken van races. Onder aan de streep is het toch weer Mercedes dat de klok slaat, maar wie hadden hun zaakjes nog meer goed voor elkaar?

1. Charles Leclerc Charles Leclerc werd bij Sauber aangekondigd als de grootste ontdekking sinds Max Verstappen: een wereldkampioen in de dop die samen met nieuwe partner Alfa Romeo Sauber een impuls moest geven. Na vijf races kan er worden geconcludeerd dat dat is gelukt. In Azerbeidzjan reed hij naar een spectaculaire zesde plaats, waarna hij Spanje met P10 opnieuw een punt scoorde. De foutjes tijdens de wintertests en de eerste onwennige Grand Prix-meters zijn hem daarmee vergeven. Natuurlijk is het de vraag of Leclerc een regelmatige puntenkandidaat kan worden. De C37 mag daar niet standaard toe in staat worden geacht, maar als Sauber zich blijft ontwikkelen zoals het tot nu toe heeft gedaan, kan Leclerc misschien net dat verschil blijven maken. De Monegask wordt al in verband gebracht met een transfer naar Haas F1 in 2019.

2. Valtteri Bottas Na een onwennig debuutjaar voor Mercedes krijgt Valtteri Bottas in 2018 een herkansing bij de Duitse constructeur. Die kans grijpt hij met beide handen, want hij geeft Lewis Hamilton al vanaf de eerste race goed partij. Niet zelden is hij zelfs sneller dan zijn illustere teamgenoot. Helaas voor de Fin viel het gelukskwartje steeds net niet zijn kant op, waardoor die felbegeerde overwinning vooralsnog uitbleef. De achterstand op Hamilton is door domme pech inmiddels wel alweer opgelopen tot 37 punten. Dat lijkt een onoverbrugbaar verschil, maar als het kwartje één keer net wél de goede kant op valt, kan dat de nu al niet trage Fin een flinke boost geven.

3. Renault De ambities van Renault zijn torenhoog, maar de Fransen bieden zichzelf meerdere jaren om de gestelde doelen te bereiken. Op weg naar dat doel weet Renault jaarlijks stappen te zetten en 2019 vormt daar tot nu toe geen uitzondering op. Het neemt op dit moment de nummer vier positie in bij de constructeurs, direct achter de drie topteams. Een volgende stap lijkt uitgesloten, maar een verrassingspodium zou passen in de ontwikkeling die Renault momenteel doormaakt.

4. Kevin Magnussen Natuurlijk wordt Kevin Magnussen terecht bekritiseerd om zijn doldrieste acties die hij in de Formule 1 maar niet lijkt af te kunnen leren. Maar daar tegenover staat dat hij op genadeloze wijze afrekent met teamgenoot Romain Grosjean. Magnussen laat eindelijk weer eens de pure snelheid zien die hem via de juniorklassen een stoeltje opleverde in de Formule 1. Magnussen wist in drie van de eerste vijf races te scoren, daar waar Grosjean de nul wist te houden. Zonder de ongelukkige uitvalbeurt in Melbourne had de Deen er nog beter voor kunnen staan dan de negende plaats in het klassement.

5. Sebastian Vettel Ferrari was snel tijdens de wintertests, maar menigeen vermoedde dat Mercedes en Red Bull nog niet het achterste van hun tong lieten zien. Sterker nog, Ferrari zou grote problemen hebben met de nieuwe SF71-H. Niets is minder waar, want Ferrari begon het seizoen sterk met twee overwinningen voor Sebastian Vettel. Daarna droogde de stroom aan eremetaal snel op voor de Duitser, maar dat was vooral te wijten aan strategische missers. Een eigen foutje kostte hem wél de kans op de overwinning in Baku. De grootste winst lijkt hem voor Vettel te zitten in dat hij wat rustiger lijkt te zijn geworden. Er klinkt geen gescheld meer over de boordradio. Of zoals Lewis Hamilton het onlangs zo mooi formuleerde: " Vettel is volwassener geworden."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi