Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Lewis Hamilton

De vorige keer dat Hamilton zijn wereldtitel Formule 1 verloor

Op 27 november 2016, vijf jaar geleden, was het Lewis Hamilton die na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi niet zo lekker zou slapen. Zijn vierde Formule 1-wereldtitel ging namelijk aan hem voorbij.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Daimler
Het ging het hele 2016-seizoen gelijk op tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg, maar in Maleisië sloeg het noodlot toe voor de Brit. In leidende positie begaf zijn motor het, waarna zijn teamgenoot een gezonde voorsprong kon nemen in het kampioenschap.

Toen er nog vier races te gaan waren, had Rosberg daardoor een voorsprong opgebouwd van 33 punten, waardoor hij in theorie nog vier keer tweede kon worden achter Hamilton. Dat gebeurde inderdaad drie keer, waardoor er tijdens de laatste GP in Abu Dhabi iets bijzonders moest gebeuren wilde Lewis nog kampioen worden.

Hamilton gooit alles in de strijd

De Brit deed er werkelijk alles aan om toch nog kampioen te worden. Hij reed aan de leiding van de race, met Rosberg in zijn kielzog. De Duitser moest vierde worden wilde Hamilton nog kampioen worden. Maar hoe krijg je dat voor elkaar terwijl je in zulke dominante Mercedes-bolides rijdt?

Het idee van Hamilton was om vooraan het veld zo langzaam mogelijk proberen te rijden. Snel genoeg om Rosberg niet langszij te zien komen, maar langzaam genoeg om de andere coureurs in zijn nek te laten hijgen. De laatste vijf rondes probeerde hij er zo voor te zorgen dat Vettel en Verstappen nog voorbij zijn teamgenoot konden komen.

Het leidde er zelfs toe dat toenmalig Chief Technical Officier Paddy Lowe via de radio Hamilton moest waarschuwen dat hij de snelheid weer op moest pikken. De Brit had daar maling aan: "Ik rijd eerste, dus ik voel me best comfortabel op dit moment", aldus Lewis destijds. Zijn plannetje slaagde niet en uiteindelijk kwam hij als winnaar over de lijn, met Rosberg als nummer twee en Vettel en Verstappen binnen anderhalve seconde op plek drie en vier.

Hamilton wilde Rosberg terugpakken

Na de Grand Prix stond Hamilton enigszins gefrustreerd voor de camera's, maar leek hij met zijn verlies te kunnen leven. "Ik voel me over het algemeen vrij goed. Ik won de race, dus dat is mooi. Ik heb alles gedaan wat ik kon. Het zat dit jaar gewoon niet mee", zo doelde hij op de betrouwbaarheidsproblemen waar hij in Maleisië door getroffen werd.

"Het was een lang jaar, en om dan aan het einde van het jaar na al dat harde werk niet het gewenste resultaat te halen, is natuurlijk frustrerend. Mijn felicitaties aan Nico, want hij heeft alles gedaan wat hij kon doen. Hij kan er natuurlijk niet aan doen dat hij de perfecte betrouwbaarheid had."

Wel gaf hij nog even een waarschuwing aan Rosberg. "Hij heeft alles gedaan wat hij kon en moest doen. Ik ben dankbaar dat ik de laatste vier races nog mee kon strijden voor de titel. Ik hoop dat hij er van geniet, want volgend jaar kom ik weer terug om die titel van hem af te pakken", aldus de getergde Hamilton op 27 november 2016.

Die waarschuwing leek aan te zijn gekomen, want een week later liet Rosberg weten een punt achter zijn Formule 1-carrière te zetten. Valtteri Bottas werd de nieuwe teamgenoot van Hamilton, waarna de Brit tot op heden vier jaar op rij wereldkampioen werd.

Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda

Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.

6 reacties

x
Onthuld Alles wat je moet weten over de F1-plannen van Audi en Porsche