Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De Vries geeft update over kansen F1-debuut

Nyck de Vries is al meermaals in actie gekomen tijdens een vrije training in de Formule 1 dit seizoen, maar een fulltime stoeltje heeft hij nog niet weten te bemachtigen. Wel zijn er tijdens silly season genoeg gesprekken gaande, zo legt de Nederlander uit.

Tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Italië was het Nyck de Vries die weer eens achter het stuur van een Formule 1-bolide kroop. Na de sessie stond hij de media, waaronder RacingNews365 , te woord over zijn sessie. Er werd echter niet veel gevraagd naar zijn prestaties tijdens de vrije training. Men is vooral benieuwd naar een mogelijke toekomst voor De Vries in de Formule 1. Maakt hij kans op een stoeltje? "Het is geen geheim dat elke jonge coureur die droom heeft en zou liegen als ik wat anders zou vinden", zo trapt de Nederlander het gesprek af. "Natuurlijk is silly season gaande en gaat het alle kanten op dit jaar. Ik zei al dat het wisselvalliger is dan cryptocurrency." Voor De Vries is een fulltime F1-debuut nog lang geen zekerheid, maar de gesprekken zijn achter de schermen wel volop gaande. "Natuurlijk als je hier in de paddock loopt, een reservecoureur bent en een aantal vrije trainingen kan verrijden, dan ja, praat ik wel met mensen. Maar uiteindelijk is het niet mijn beslissing om mezelf een auto toe te kennen."

De Vries: "Er zijn gesprekken over de beschikbare posities"

Tijdens silly season staat De Vries, die officieel geen eigen management heeft, dus zeker niet stil. "Er zijn zeker gesprekken gaande. We zijn allemaal in gesprek. Als je in de paddock bent, dan zie je dat iedereen praat, maar toch: het is niet mijn keuze om een coureurs line-up te kiezen. Natuurlijk zijn er gesprekken gaande over de beschikbare posities, maar het is uiteindelijk niet mijn keuze." De Formule 2- en Formule E-kampioen neemt het op tegen een aantal andere gegadigden voor een F1-stoeltje, zoals de Amerikaanse Colton Herta. Hij heeft echter niet genoeg punten op zijn superlicentie, waardoor de IndyCar-coureur in theorie een soort vrijstelling moet krijgen van de FIA. De Vries heeft een duidelijke mening hierover. "Regels zijn er om gehandhaafd te worden. Er zijn genoeg andere coureurs op de markt met een superlicentie. Het is geen noodzaak om hierbij een dispensatie te geven en het zorgt naar mijn mening voor een verkeerd effect. Ik denk dat het domino-effect veel groter zal zijn dan alleen maar het geven van één dispensatie, want er zullen hierna veel meer mensen aankloppen voor een dergelijk verzoek." "Ten tweede zou je kunnen zeggen dat de mensen die van de Formule 4 naar de Formule 3 gaan, bijna zouden kunnen besluiten om te vluchten naar de Verenigde Staten. Daar heb je 12 auto's op de grid en is het veel makkelijker om punten te scoren. Dan kun je weer terugkomen (naar de Formuleklassen) en dan breng je de hele ladder hier, waar we jarenlang aan hebben gewerkt, in gevaar. Ik vergelijk ons platform met dat wat je ook ziet bij de Moto3 en Moto2 richting de MotoGP. Er is een duidelijk pad richting de F1 en ik denk dat het een schande zou zijn als we dat systeem in gevaar brengen. Ik denk dat dat onnodig is", aldus De Vries.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi