Na enkele goede jaren in het middenveld stelde AlphaTauri in 2022 zwaar teleur. Pierre Gasly en Yuki Tsunoda wisten geen vuist te maken en het team eindigde slechts als achtste in het WK. Een pover resultaat voor het zusterteam van Red Bull. Pierre Gasly vertrok naar Alpine en maakte zo de weg vrij voor Nyck de Vries. De Nederlander maakte direct indruk op teambaas Franz Tost. "Een nieuwe coureur met ervaring geeft altijd input en technische ideeën. Met Nyck hadden we het geluk dat hij vorig jaar in veel verschillende F1-auto's reed", vertelt Tost in Bahrein in gesprek met onder meer RacingNews365. De Vries reed in 2022 in de wagens van Mercedes, Williams, Aston Martin en AlphaTauri. Hierdoor kon hij de wagens en werkwijzen van de teams goed vergelijken. "Onze engineers krijgen goede technische feedback van hem, zeker na de test in Abu Dhabi, waar hij veel ronden heeft gereden. Nyck klaagde veel over de auto en dat was een wake-up call voor ons team. Ik hoop dat we hem kunnen voorzien van een auto die presteert zoals hij dat wil", aldus Tost. Volgens de Oostenrijker kreeg AlphaTauri een lange lijst aan verbeterpunten van De Vries. Om lachend te vervolgen: "Het was zo grappig dat onze engineers gingen argumenteren dat onze oplossingen goed zijn. Ik zei tegen ze: 'kijk waar we staan in het WK'."
De Vries maakt indruk
Binnen AlphaTauri wordt De Vries al op handen gedragen. Ten opzichte van Tsunoda heeft de Nederlander veel meer ervaring en een cv om U tegen te zeggen. Zo won de Fries al het Formule 2-kampioenschap en werd hij wereldkampioen in de Formule E. Door zijn werk voor Mercedes beschikt hij bovendien over veel ervaring omtrent het werken in een topteam. "Hij is zeer ervaren. Dat zie je, dat voel je. Je ziet dat hij veel races en kampioenschappen heeft gewonnen. Ik denk dat hij zich in de F1 ook meteen aan zal kunnen passen. Dat hij vanaf de eerste kwalificatie goed zal presteren." Daarbij moet De Vries wel hopen op een aanzienlijk betere AlphaTauri. Teambaas Tost heeft vertrouwen dat zijn team een beter seizoen tegemoet gaat: "Het hangt er vanaf hoe goed onze auto is, maar onze engineers hebben deze winter goed werk verricht. Nu is het aan ons om het te bewijzen op de baan." "Ik verwacht dat we bij de eerste zes teams zullen zitten. Top vijf wordt wat lastig, maar de top zes is ons doel. Vorig jaar waren we niet competitief en was onze auto te zwaar. We kwamen ook tekort op aerodynamisch vlak en maakten nog wat andere fouten."
Meest gelezen