"Kan iemand mij misschien helpen om uit de auto te komen?", zo riep Nyck de Vries op Monza via de boordradio toen hij in parc ferme stond. Hij zat na het halen van zijn eerste WK-punten verkrampt achter het stuur. De race was fysiek zwaarder dan alles wat hij daarvoor had gedaan. Meerdere stint tijdens de 24 uur van Le Mans? Het is lang zo zwaar niet als een Formule 1-race, zelfs niet als die race op het fysiek minst zware circuit gereden wordt, zo legde De Vries twee dagen na die GP uit aan RacingNews365 . Maar hij maalde er niet om. Wetende dat hij in 2023 full time op de grid zou staan, was het zaak om harder te trainen dan ooit tevoren. En dat deed hij. Op social media zagen we al hoe hij compleet werd afgebeuld door zijn trainer. Maar met effect. "Op Monza had ik moeite om uit de auto te komen, nu wordt misschien lastig om erin te komen", zo grapt De Vries tegenover onder andere RacingNews365 tijdens de liverylaunch van de nieuwe AlphaTauri-bolide, verwijzend naar zijn 'opgepompte' voorkomen.
Trainingsprogramma 'volledig anders'
Het mag duidelijk zijn dat zijn winter er deze keer compleet anders uitzag dan in de jaren waarin hij zich voorbereide op de fysiek minder zware Formule E: "Ja, volledig anders", zo bevestigt hij. "De nadruk lag voornamelijk op het fysieke aspect, terwijl ik mijn plekje moest vinden binnen een nieuwe team." "Vanuit persoonlijk ook oogpunt moest ik veel meer investeren in het fysieke aspect. Wat ik de afgelopen jaren deed qua training was voldoende voor de klassen waarin ik actief was, maar in F1 is die fysieke belasting zo veel groter dat je niet meer wegkomt met wat work outs en af en toe een stukje hardlopen." "Ik heb het de laatste jaren ook een beetje gemist om alles in te zetten op één enkel raceprogramma. Om dat nu te doen voor de F1, wat toch de droom van iedereen is, is een groot voorrecht. Ik geniet daar ook echt van. Ik heb hard getraind en ik voel me sterk."
Meest gelezen