Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De Vries verklaart missen van kostbare kilometers in de regen

De eerste twee vrije trainingen zijn volgens Nyck de Vries prima verlopen, maar al het potentieel uit de AlphaTauri-bolide halen lukte nog niet. De eerste training ging top, maar in VT2 kreeg de Nederlander te maken met een probleem.

Vooral tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Australië ging het naar eigen zeggen goed met Nyck de Vries. De AlphaTauri-coureur klokte de veertiende tijd, wat voor het Italiaanse team niet slecht is. Toch is er nog genoeg werk aan de winkel om dit weekend punten te kunnen scoren in het competitieve middenveld. "We hebben in de eerste training best wat aanpassingen gedaan om te begrijpen wat de nieuwe onderdelen precies doen", zo trapt De Vries af voor de microfoon van onder andere RacingNews365 vlak na de tweede vrije training. "We moeten nog wat gaan analyseren en puzzelen zodat alles samenkomt en als alles brengt wat we verwachten, dan kunnen we het maximale eruit proberen te halen." In de tweede training kwam De Vries overigens vrijwel niet in actie, waar hij een verklaring voor heeft: "Het was een korte sessie voor ons, omdat we een klein mechanisch probleem hadden."

Rode vlaggen in Australië

In de eerste training werd er tweemaal met de rode vlag gezwaaid na incidenten op het snelle circuit van Albert Park. De Vries vindt het 'een wijze keuze' om de sessie stil te leggen. "De snelheid hier ligt zo hoog en iedereen rijdt op een ander tempo. Daarnaast is het zicht slecht en je moet nu eenmaal echt horen van je engineer waar iedereen rijdt." "Als dat niet lukt, dan zit je al snel in een lastige situatie. Er is weinig ruimte op het circuit en je bent nooit in een rechte lijn aan het rijden. Daardoor zie je ook in de spiegel vaak niks. De lange rechte stukken zijn niet echt recht, als je begrijpt wat ik bedoel." De Vries benadrukt dat niemand wat aan de drukte kan doen. "Je kan hier niet echt iemand de schuld voor geven. Ook de teams of engineers niet, want zij hebben op dat moment niet de juiste informatie. Met weinig zicht is het gewoon erg lastig op dit circuit", zo sluit hij af.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel