Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De wijze les die Verstappen en Red Bull hebben geleerd na baalweekend Brazilië

Na een matig raceweekend voor Red Bull in Brazilië knokte het team zich terug in Abu Dhabi, waar ze de race vanaf de voorste startrij zullen starten. Max Verstappen legt uit wat er beter kon in het sprintweekend op Interlagos en zegt een les te hebben geleerd.

Voor Red Bull was het Grand Prix-weekend in Brazilië er dit jaar een om snel te vergeten. Het ging niet lekker in de sprintrace, niet in de hoofdrace en tot overmaat van ramp veroorzaakte de situatie aan het einde van de race ook nog eens frictie binnen het team. Het was een weekend met veel verbeterpunten. Na het behalen van de poleposition voor de GP van Abu Dhabi blikt Verstappen terug op het matige weekend in Brazilië. "We hadden een snelle auto, maar we hebben fouten gemaakt achteraf. Ik kan niet in detail gaan, maar met een sprintrace heb je maar één vrije training en daar moet het wel goed in gaan, anders zit je de rest van het weekend vast met de set-up", zegt hij tegenover de media, waaronder RacingNews365. "En dat is precies wat er bij ons gebeurde. Dan wordt het allemaal lastig. We kunnen het beter doen wat betreft de voorbereiding op zo'n weekend", zo leerden Verstappen en Red Bull. "Dat is een wijze les."

Verbetering in Abu Dhabi

Een week later trapte Verstappen het weekend pas af in de tweede vrije training. Liam Lawson verreed een young driver test in de bolide van de Nederlander, maar dit had verder geen invloed op het weekend. "Toen we hier kwamen, merkten we gelijk dat het simulatorwerk goed uitpakte. Checo was tevreden en ook Liam zat er gelijk goed bij", zo looft Verstappen. "Dat betekent dat de auto goed is. In VT2 was het vooral finetunen." Het was voor de Limburger geen enkel probleem dat hij een uur minder kon trainen. "Direct toen ik in de auto stapte, voelde het goed. Het voelde niet alsof ik kostbare tijd had verloren, maar het ging in de kwalificatie wel alle kanten op. In Q1 was het goed, maar in Q2 ging het niet lekker aan de achterkant van de auto. Toen ik een nieuw setje banden gebruikte in Q3, was alles weer opgelost. Dat blijft nog steeds een mysterie."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"